سی و ششمین کنگره بین المللی ادبیات کودک و نوجوان (IBBY- 2018)
سی و ششمین کنگره بین المللی ادبیات کودک و نوجوان (IBBY- 2018)
۱۷ مهر ۱۳۹۶
مجمع عمومی سالانه شورای کتاب کودک
۲۹ خرداد ۱۳۹۷

سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی

«ادبیات کودک و دیگری»

زمان:چهارشنبه و پنج شنبه، دوم و و سوم آبان

مکان: تهران ، خیابان انقلاب، بین فلسطین جنوبی و برادران مظفر، خانه کتاب

سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه دوم و سوم آبان‌ماه در خانه کتاب (تهران، خ انقلاب، بین فلسطین جنوبی و برادران مظفر) برگزار خواهد شد.

 

سخنرانان مدعو این برنامه عبارت‌اند از:

 

 

خانم لیز پیج مدیر اجرایی IBBY

 

 

 

 

آقای علی‌اصغر سیدآبادی

 

 

 

 

 

دکتر علیرضا کرمانی

 

 

 

دکتر عبدالرحمن نجل رحیم،

 

 

آقای محسن هجری،

 

 

 

 

 

دکتر مصطفی مهرآیین،

 

 

 

 

 

آقای حمیدرضا شاه‌آبادی

 

 

 

 

 

دکتر حسام سلامت.

 

 

 

 

 

دکتر مهدی یوسفی .

 

شرکت در این برنامه (جز برای سخنرانان و ارائه‌دهندگان مقالات) نیازمند پرداخت هزینه (بابت شرکت در جلسات، دریافت کیف همایش، پذیرایی و ناهار) است. هزینه شرکت در همایش ۱۰۰ هزار تومان است که علاقه‌مندان می‌توانند به حساب بانکی شورا با مشخصات زیر تا قبل از شروع همایش واریز کرده و هنگام مراجعه فیش آن را به همراه داشته باشند:

شماره حساب  ۸۱۱۴۱۶۰۷

شماره کارت ۶۲۲۱۰۶۱۰۸۰۰۱۶۴۵۶

بانک پارسیان، به نام شورای کتاب کودک

 

امکان پرداخت نقدی یا از طریق کارت در محل ثبت‌نام نیز وجود دارد، ولی به دلیل پرهیز از ازدحام و مشکلات احتمالی خواهشمندیم پرداخت از پیش انجام شود.

 

موضوع

«دیگری» فرد یا گروهی است که با ما تفاوت دارد، در مقابل ما قرار می‌گیرد و او را از خود نمی‌دانیم. «دیگری‌سازی» می‌تواند بر مبنای تفاوت‌های قومی، زبانی، جنسیتی، دینی، بدنی، فکری، فرهنگی یا حتی در پیوند با عواملی همچون مهاجرت، طبقۀ اجتماعی و ایدئولوژی صورت گیرد. در سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با عنوان «ادبیات کودک و دیگری» می‌کوشیم به مقولۀ «دیگری» و انعکاس آن در ادبیات کودک بپردازیم و پرسش‌هایی از این دست را بررسی کنیم:

چگونه انسان‌ها در جوامع خود «دیگری» می‌سازند و با توسل به آن هویتشان را تعریف می‌کنند؟ آیا چنین فرایندی می‌تواند منجر به تبعیض اجتماعی شود؟ بازنمایی «دیگری» در ادبیات کودک چگونه است؟ آیا این ادبیات می‌تواند نقشی در تقویت یا مقابله با «دیگری‌سازی» داشته باشد؟ در ایران کنونی و در میان آثار ادبی برای کودکان چه انواعی از «دیگری‌سازی» به چشم می‌خورد؟
ادبیات کودک در کشورهای دیگر چگونه مقولۀ «دیگری» را در خود منعکس کرده است؟ تا چه حد پدیدآورندگان ادبیات کودک به گروه‌های اجتماعی در اقلیت و آنان که در جامعه «دیگری» تلقی می‌شوند توجه داشته‌اند؟ «دیگری» در ادبیات تعلیمی، تبلیغی و درسی چگونه حضور دارد؟ بازنمایی «دیگری» در جهان دیجیتال و رسانه‌های الکترونیک چگونه است؟

 

محورهای همایش

مباحث نظری:

کیستی «دیگری» (رویکردهای نظری به تعریف مفهوم «خود»، «دیگری» و «هویت»)

«دیگری»، تبعیض اجتماعی، انسجام و هویت ملی

«دیگری»، فرهنگ و اخلاق

«دیگری»، ایدئولوژی و سیاست

 

مباحث ادبی:

«دیگری» در تاریخ ادبیات کودک ایران (ادبیات کلاسیک، عامیانه، شفاهی و …)

«دیگری» در ادبیات کودک معاصر ایران (ژانرهای گوناگون / تألیف و ترجمه / متن و تصویر / …)

«دیگری» در ادبیات کودک دیگر کشورها

 

مباحث کاربردی:

«دیگری» و تولید ادبی (ادبیات برای کودکان با نیازهای ویژه،  اقلیت، مهاجر و …)

«دیگری» در ادبیات تعلیمی، تبلیغی و کتاب‌های درسی

«دیگری» در جهان دیجیتال (بازی‌های رایانه‌ای، رسانه‌های الکترونیک و …)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *