کارگاه نگارش رمان کودک
۳ اسفند ۱۳۹۹
نشانه کتاب سال ۱۴۰۰ شورای کتاب کودک منتشر شد
۳ اسفند ۱۳۹۹

بیستمین جلد فرهنگنامه کودکان و نوجوانان منتشر شد

 

نخستین بارقه‌هاى فکرى تولید دانشنامه‌اى مرجع براى کودکان و نوجوانان ایرانى به دهه چهل شمسى باز مى‌گردد. زنده یاد توران میرهادى و دیگر بانیان شوراى کتاب کودک، وجود کتاب‌هاى مرجع ترجمه شده در آن مقطع زمانى را براى نقش آفرینى در گسترش روند پرسشگرى کودکان و پاسخ گویى به آن‌ها، کافى نمى دانستند. آن‌ها در پى تولید دایره المعارفى به زبان فارسى بودند که بتواند با زاویه نگاه از ایران، عطش پرسشگرى کودک و نوجوان ایرانى را فرو بنشاند. در پاییز سال ١٣۵٨ این روند کلید خورد و پس از بررسى‌هاى گسترده و عمیق که بیش از یک دهه به طول انجامید، در ابتداى دهه هفتاد نخستین جلد فرهنگنامه به همت نهادهاى دو قلوى « شوراى کتاب کودک» و «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» در اختیار فرزندان ایران زمین قرار گرفت و این روند قریب به سه دهه است که ادامه دارد.

دست اندرکاران و مؤلفان فرهنگنامه با وقوف بر رشد شتابان علم و همچنین گردش اطلاعات در عصر کنونى، با تمرکز بر برنامه ریزى کوشیده‌اند تا با سرعت بخشیدن به روند تدوین و انتشار جلدهاى باقى مانده این دانشنامه مرجع، با زمانه همگام شوند. از اینرو برخلاف رویه پیشین که در هر سال یک جلد از فرهنگنامه منتشر مى شد، در سال جارى موفق شدند تا دو جلد از فرهنگنامه را روانه بازار نشر کنند. بدین ترتیب که به دنبال انتشار جلد نوزدهم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان در اوائل تابستان سال جارى، اینک جلد بیستم نیز مشتمل بر مدخل ها و مقالات حروف«ق» و«ک»، توسط شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان در ۵٠٠٠ نسخه آماده عرضه است.

جلد بیستم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان شامل ١٩٩ مقاله، ١٧ مدخل ارجاعى، ۴٣۵ تصویر، ١٧ نقشه و ٢٧ جدول و نمودار است. مقالات جلد بیستم با زبانى مناسب براى مخاطبان ده تا شانزده ساله، با کار و تلاش ١٢١ پدیدآور در ٢٨ گروه موضوعى و با سرویراستارى دکتر صادق سجادى و ایران گرگین تهیه شده‌اند.

همچنین در راستاى همگامى با زمان و تحولات ناشى از آن، جهد و تلاش دست اندرکاران نشر فرهنگنامه بر این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مقاله‌ها و تصویرها و نقشه‌هاى روزآمد شده جلدهاى یکم تا یازدهم فرهنگنامه را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.

آئین رونمایى از جلد بیستم، همچون جلد نوزدهم و برخلاف رویه و سنت مرسوم در رونمایى هجده جلد پیشین، به دلیل تعهد به فاصله‌گذارى‌هاى اجتماعى، بدون گردهمایى و حضور علاقه‌مندان برگزار مى شود.

لازم به یادآوریست که علاقه‌مندان مى‌توانند براى تهیه فرهنگنامه کودکان و نوجوانان با شماره تلفن ۶۶۴١۵٨٧٨ (خانم عرفانیان) تماس بگیرند یا از طریق ثبت سفارش الکترونیک در وبگاه جامع فرهنگنامه، اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *