طرح بامداد کتابخانه ها و ترویج خواندن، نامزدایرانی دریافت جایزه آساهی ۲۰۱۹
۱۰ تیر ۱۳۹۸
مراسم صدمین سالروز تولد عباس یمینی شریف
۱۰ تیر ۱۳۹۸

علی اصغرسیدآبادی، نامزد ایرانی دریافت جایزه IREAD (من می خوانم ) ۲۰۱۹

بنیاد شن ژن در چین و دفتر بین‎المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) ، اخیراٌ جایزه ای برای مروجان برجسته کتابخوانی ایجاد کرده‎اند به نام IREAD، به منظور تشویق تعهد پایدار در قبال ترویج کتابخوانی؛ با این امید که ترویج کتابخوانی به همه مردم کره‎ زمین گسترش یابد. این جایزه مشوق افرادی است که حداقل سه سال، با نوآوری و خلاقیت، در زمینه خواندن و شیوه های مختلف آن، با کودکان و نوجوانان فعالیت کرده باشند و فعالیت‎شان تداوم داشته باشد. شورای کتاب کودک به‌عنوان شاخه‎ ملی دفتر بین‎المللی کتاب برای نسل جوان( IBBY) نامزد این جایزه را انتخاب و به این جایزه معرفی می‎کند.
معیارهای انتخاب نامزد برای این جایزه عبارت است: پایداری، اثرگذاری، الهام بخشی، کاوشگری و نوآوری در اجرای پروژه های کتابخوانی. پایبندی و احساس مسئولیت در ایجاد عشق به خواندن، توانمند کردن کودکان در امر خواندن در مناطق محروم و بی‎ثبات و تداوم آن. این کار می‎تواند فعالیت های مختلفی را دربر بگیرد از قبیل : ایجاد پروژه‎های کتابخوانی و اجرای فعالیت های پویا در این پروژه‎ها، ترویج مؤثر خواندن و راهبردهایی در این راستا و حمایت از حق کودکان برای خواندن.

شورای کتاب کودک مفتخر است که علی اصغر سیدآبادی را به عنوان نامزد ایرانی دریافت جایزهIREAD (من می خوانم) معرفی کند.

 

او در طول سی سال کار، در هر جایگاه و با هر عنوانی، همواره کوشیده است کتاب‌خوانی را به‌مثابه‌ یک کنش و فعالیت اجتماعی نهادینه سازد. در مقام نویسنده با نگارش داستان‌هایی نوآورانه و کودک‌‌محور؛ در مقام نظریه‏‌پرداز با طرح ایده‌ی عبور از مخاطب‌شناسی سنتی؛ در مقام کنش‌گر صنفی با کمک و نقش‏‌آفرینی در تأسیس نهادهای مرتبط با ترویج کتاب و کتاب‌خوانی؛ در مقام روزنامه‌نگار با فراهم کردن امکان بازتاب اجتماعی فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی و در مقام کنش‌گر اجتماعی با تأسیس نهادهایی مردم‏‌مدار و فراگیر؛ تعهد خود را به کتاب‌خوانی و رسالت گسترش رسانه‌‏ی کتاب در کشورش نشان داده است.

دلایل انتخاب ایشان از این قرارست:
_ استمرار ۳۰ ساله فعالیت¬های ترویج کتاب¬خوانی متنوع و خلاقانه در کسوت‌ مدیر کتابخانه روستایی، روزنامه‌نگار مروج کتاب‌خوانی(معرفی و ترویج کتاب کودک و نوجوان)،
_ عضو فعال و مؤثر لاکپشت‌پرنده،
_ نویسنده و تدوین کننده کتاب‌های آموزشی در زمینه ترویج کتاب‌خوانی
_ برگزاری جام باشگاه‌های کتاب خوانی کودک و نوجوان
_ تأسیس فراگیرترین شبکه‌‏ی اجتماع‌محور و گفت‌وگومحور کتاب‌خوانان کودک و نوجوان، و مروجان کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در ایران، با بیش از ۱۵ هزار تسهیلگر داوطلب و بیش از ۲۰۰ هزار کودک و نوجوان در سراسر ایران و به ویژه مناطق محروم و روستاها، در پنج سال گذشته.
_ برگزاری کارگاه¬های آموزش ترویج کتاب¬خوانی برای بیش از ۱۵ هزار تسهیلگر داوطلب. این پروژه هم از نظر جذب مشارکت-های مردمی در این حوزه و هم از نظر تربیت نسل¬های جدید مروجان کتاب¬خوانی مهم است.
_ طراحی و مشارکت مؤثر در چند نهاد ازجمله انجمن نویسندگان کودک و نوجوان
_ طراحی و راه اندازی پروژه¬‌های ترویج کتاب¬خوانی کودک و نوجوان، شبکه ای از گروههای مردمی ترویج کتاب¬خوانی مانند شبکه گروه های ترویج کتاب‌خوانی. شبکه‌ی روستاهای دوستدار کتاب، شبکه‌ی شهرهای دوستدار کتاب
_ ایده‌پردازی و طراحی رویدادها و نهادهای ترویج کتاب‌خوانی غیردولتی مثل نذر کتاب (پیوند یکی از سنت‌های دینی مردم ایران با ترویج کتاب‌خوانی در مناطق محروم)، ارائه طرح راه‌اندازی جایزه مهر که یک طرح کتاب‌خوانی موفق است که دختران بدسرپرست یا بی‌سرپرست خوابگاه‌های تهران داوران آن هستند و در سال‌های اخیر دختران افغان ساکن در خوابگاه‌های تهران نیز به این داوران پیوسته‌اند و ….
_ طراحی و تدوین سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی در گستره ملی با همکاری دولت، نهادهای عمومی و نهادهای غیردولتی
_ تسهیلگری برجسته است که تقریباً بیشتر افراد و گروه‌های مطرح ترویج کتاب‌خوانی در ایران در سال‌های اخیر از همراهی و همکاری او بهره‌مند شده‌اند.
_ زمینه‎ساز و تسهیگر فعالیت‎های ترویج کتاب‎خوانی برای همه افراد و گروه‌ها در ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *