کتابشناسی :

یوشی تاکه ؛ شینسوکه . می توانم یک من دیگر بسازم ؟ . تصویرگر: شینسوکه  یوشی تاکه ؛ مترجم : رضی هیر مندی ؛ ویراستار : آتوسا صالحی . تهران : افق ؛  ۱۳۹۷   از مجموعه فیلسوف کوچک(۲)

اهداف :

لذت خواندن ؛ خودشناسی ؛ فردیت ؛ شناخت ویژگی های جسمی وروانی خود ؛شناخت تفاوت ها ؛    شناخت شباهت ها، هویت یابی

روش اجرا :  فردی -گروهی

گروه سنی : ۱۰  – ۱۲ سال

مکا ن وچیدمان:   فضای بسته ،  دایره یا نیم دایره ، میز  برای کارشرکت کنندگان

شمار مخاطبان : ۱۵ -۲۰ نفر

زمان :   ۲ ساعت

وسایل مورد نیاز :

برگه های آ۴، مقوای رنگی وسفید ؛ ََمداد رنگی ، مداد سیاه ؛ استامپ ؛  قیچی ؛پانچ ؛ کش ؛ متر ؛ عروسک ماتروشکا ( عروسک های تودرتو ) ؛ مواد دورریز

مراحل اجرا :

معرفی  شرکت کنندگان با گفتن یک جمله در باره ی خود ،

معرفی کتاب

– گمانه زنی مخاطبان در مورد  موضوع ومحتوای کتاب،

-بلند خوانی کتاب همراه با نشان دادن تصاویر .

پرسش ها وگفت­وگو:

-آیا موضوع کتاب را دوست داشتید؟ اگر بله چرا ؟ واگر نه چرا ؟

–  در روز به طور  معمول چه کارهایی می کنید ؟ کدام کار ها را دوست دارید و کدام را نه ؟

-چه چیزهایی را در کودکی دوست داشتید که حالاهم دوست دارید؟

-در باره ی ویژگی های خودتان چه می دانید ؟( هم جسمی و هم اخلاقی)

–  به نظرتان، دیگران درباره ی شما چگونه فکر می کنند ؟ ( خانواده ، دوستان ، آموزگاران ، همسایه ها و…)

-شما چه شباهت هایی با همه ی دیگرانی دارید که می شناسید و می بینید؟

– چه تفاوت هایی با دیگرانی   که می بینید و می شناسید ، دارید؟

–  شما چه ویژگی ای دارید که فکر می کنید   هیچ کس دیگر ندارد ؟

؟ فکر می کنید چه کسانی ( کسی ) شما را بهتر از همه می­شناسند ؟اجرای فعالیت در مورد موضوع :

-نوشتن یک برگه با مشخصات فردی ،  با همان اطلاعاتی که شخصیت کتاب از خودش داده است : شامل نام و نام خانوادگی، محل تولد ، سن ، قد ، وزن ،  مکان زندگی  . بهتر است این برگه را تسهیلگر، تهیه و تکثیر کند و در اختیارشرکت کنندگان بگذارد،

-کشیدن تصویر خود و اعضای خانواده   ( یا  کسانی که با آنها زندگی می کنند)،

-استفاده ی تسهیلگر از عروسک های تودر تو و   پرسش از مخاطبان که به نظرشان  آنها   چه چیزی را به یادشان می آورند ؟

کشیدن تصویر خوراکی ها ، وسایل بازی ، ورزش یا کتابی که دوست دارند، برای مخاطبان گروه های سنی بالاتر ، می توانیم  موضوعی را مطرح کنیم که هرکس نظر خود را درباره –ی آن بگوید ، با این هدف که هیچ کس نمی تواند فکر ما را از ما بگیرد.

استامپ را در اختیار هریک از شرکت کنندگان می گذاریم تا انگشت بزنند و روی یک برگه بگذارندو اسم خود را زیر آن بنویسند

سپس، این اثرهای انگشت را  به شرکت کنندگان نشان می دهیم تا مقایسه کنند وبگویند  چه نتیجه  ای می گیرند؟

– برای مخاطبان گروه های سنی بالاتر ، می توانیم  موضوعی را مطرح کنیم که هرکس نظر خود را درباره ی   آن بگوید ، با این هدف که هیچ کس نمی تواند فکر ما را از ما بگیرد ودر ضمن به تفاوت    ها و شباهت ها هم اشاره  کنند.

-درست کردن ماسکی از خود با ویژگی های  ظاهری فردی.

گروه ترویج خواندن شورای کتاب کودک

آبان ۱۳۹۸

کمیته ترویج شورای کتاب کودک آماده است تا برنامه مشابه را در مدرسه،موسسه یا مرکز شما برگزار کند.
برای اطلاعات بیشتر و درخواست خود می توانید در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۵  با
خانم فاطمه نکویی ۰۹۱۲۳۱۴۹۹۶۴تماس بگیرید.