فراخوان ارسال مقاله برای سمپوزیوم بین المللی براتیسلاوا سال2019
۲۱ آذر ۱۳۹۷
فراخوان دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا ۲۰۱۹ منتشر شد
۲۱ آذر ۱۳۹۷

نگاهی به ویژه نامه “در گذر یک عمر تلاش پربار و برکت نوش آفرین انصاری”

نگاهی به ویژه نامه “در گذر یک عمر تلاش پربار و برکت نوش آفرین انصاری”

 

طرحی از یک زندگی

 

ویژه نامه پیک مام متعلق به موسسه مادران امروز با عنوان”در گذر یک عمر تلاش پربار و  پربرکت نوش آفرین انصاری”  در آذر ۱۳۹۷منتشر شد.  این ویژه نامه یک تفاوت اساسی با دیگر آثاری دارد که تاکنون درباره زندگی و کارنامه دبیر شورای کتاب کودک و یکی از بانیان کتابداری مدرن ایران -نوش آفرین انصاری- منتشر شده اند.

 

در تمامی آثار قبلی، محور اصلی مباحث،  به کارنامه حرفه ای و شخصیت اجتماعی این بانوی کتابدار اختصاص داشته است. اگر چه در بخش ها و فرازهایی از این آثار به زندگی و خانواده این بانوی فرهیخته نیز پرداخته شده است، اما این پرداخت، موضوع محوری و مستقل آثار نبوده و در سایه فعالیت حرفه ای و اجتماعی این شخصیت قرار گرفته است.

 

در ویژه نامه پیک مام، شاهد روایت نوش آفرین انصاری از زندگی شخصی و خانوادگی اش  در نقش زن، همسر و مادر هستیم. روایتی که حاصل دو گفتگوی دو ساعته با موسسه مادران امروز است.

 

خواننده در این اثر، با  زندگی فردی و خانوادگی او روبروست و با تمامی فرازها و نشیب های این زندگی همراه می شود و از رمز و راز نقش آفرینی موثر و حضور تمام قد  او   در دو نقش اجتماعی و خصوصی آگاه می شود. دو نقشی که در روایت نوش آفرین انصاری از زندگی، در هم تنیده و غیر قابل  تفکیک هستند.

 

خواننده در این طرح از زندگی، با جلوه هایی کاربردی و قابل توجه از پیوند “نظریه و عمل” روبرو می شود. برای مثال به نقل از راوی باورمند به “کتابداری اجتماعی” و نظریه “کتاب برای همه”، می خواند:

 

《بچه ها در خانه، کتابخانه ای مخصوص خودشان داشتند. یکبار تصمیم گرفتیم کتابخانه بچه ها را عمومی کنیم.منزل ما ته کوچه بن بست قرار دارد. پس به کمک بچه ها، عباس و هستی، برای بچه های محل در سرتاسر کوچه هجدهم، دعوت نامه هایی تنظیم کردیم و از آنها خواستیم که به کتابخانه کوچک بچه ها بپیوندند و کتاب امانت بگیرند…》

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *