گزارش گروه بررسی آثار دینی شورای کتاب در سال ۹۷-۹۶

 

بر اساس این گزارش، گروه “دین” از مهر ماه ۹۶ تا مرداد ۹۷ با برگزاری بیست جلسه رسمی، ۱۰۸ عنوان کتاب کودک و نوجوان را در حوزه دین مورد بررسی قرار داده، که از بین آنها پنج عنوان کتاب، به دلیل عدم تناسب با گروه‌های سنی مخاطب کودک و نوجوان از فهرست خارج شده است.

فعالیت‌های جنبی این گروه عبارت بودند از:

_ ارتباط با ناشر فعال (نشر کتاب جمکران قم)،

_ پاسخ به پرسش‌های یکی از خبرنگاران در زمینه ادبیات دینی

_ اجرای کارگاه تخصصی در شورای کتاب

_ بلند خوانی کتاب “سؤال موموکی” با پنجاه کودک پنج ساله در مهد کودک و…

 

در این گزارش، ضمن معرفی معیارهای بررسی آثار دینی، گزارشی نیز از وضعیت نشر در یک سال گذشته ارائه شد. بر این اساس کیفیت آثار در سال ۹۶-۹۷ نسبت به سال ۹۵-۹۶ افزایش داشته و تعداد کتاب‌های سه ستاره و چهار ستاره بالاتر از سال گذشته بوده است؛ اما تعداد آثار شعر در این دوره، نسبت به سال قبل کاهش داشته است. همچنین تعداد آثار گروه سنی “ب” و “ج” بیش از دیگر گروه‌های سنی بوده است.

 

براساس این گزارش، نویسندگانی چون 《کلر ژوبرت》،《مریم منوچهری》،《زهرا عباسی》،《علی آرمین》،《رضا وحید》،《محمد علی رکنی》و…در زمره نویسندگان برتر بوده‌اند. درضمن 《حسین فتاحی》با ۱۸ اثر و 《محسن هجری》 با ۱۴ اثر فعال‌ترین نویسنده در حوزه آثار دینی بوده‌اند. علاوه بر این، انتشارات قدیانی پرکارترین ناشر و انتشارات شهر قلم دارای با کیفیت‌ترین آثار در حوزه آثار دینی برای کودک و نوجوان بوده‌اند.

 

بر اساس گزارش گروه بررسی آثار دینی، موضوعات مطرح شده در کتاب‌ها عبارت بودند از: امتحانات الهی، حجاب، برآورده شدن آرزوها، شفاعت، طلبگی، انتظار، حلال خوری، تغییر قبله، مباهله و…علاوه بر آنها موضوعاتی همچون 《دوری از دیدگاه‌های خشک مذهبی》،《طرح مشکلات خرافه پرستی》 و 《طرح خداشناسی درحدِ درک کودکان》 از نکات مثبت آثار در یک سال اخیر بوده است.

البته، شخصیت پردازی و صحنه پردازی‌های کلیشه‌ای و تکراری، بی توجهی به سن مخاطب و دامنه واژگانی او، از نکات ضعف آثار بررسی شده بود. این گروه، به صورت موردی، نقاط ضعف و قوت برخی از کتاب‌ها را بیان کردند.