گزارش گروه بررسی آثار الکترونیکی در سال ۹۶-۹۷:

 

گروه نشرالکترونیکی گزارش خود را در سه بخش: وبسایت، کتاب گویا و کتاب-اپلیکیشن ارائه داد. سه نفر از دست اندرکاران تولید محصولات الکترونیکی نیز مهمان این گروه بودند.

 

این گروه ۱۹۵ اثر را که شامل ۹۵ وبسایت،۷۷ کتاب گویا و ۲۳ کتاب-اپلیکیشن بررسی کرده است.

 

《مشخصات فنی و عمومی》،《کیفیت محتوا، متن، گفتار، موسیقی》، 《طراحی/گرافیک》 و 《خلاقیت و نوآوری》، معیارهای این گروه برای ارزیابی آثار بوده است.

 

《تهیه فرم مقدماتی ارزیابی کتاب-اپلیکیشن》، 《بازبینی فرم ارزیابی کتاب گویا》،《برگزاری کارگاه》 و…از فعالیت‌های جنبی این گروه بوده است.

 

از تعداد ۹۵ وبسایت بازبینی شده، ۳۵ وبسایت خارج از دسترس، ۳۳ وبسایت غیر فعال و ۲۶ وبسایت فعال بوده و یک وبسایت جدید شناسایی شده است که به زبان افغانستانی، دارای کتابـ داستان به صورت ایبوک و کتاب صوتی بوده است.

 

بر اساس این گزارش، «اپبوک» یا «کتاب-اپلیکیشن» نخستین بار است که در دستور کار بررسی قرار گرفته است. از ۲۳ اپبوک بررسی شده،۱۱ اثر خارج از فهرست،۷ اثر دو ستاره،۳ اثر سه ستاره و ۲ اثر چهار ستاره اعلام شده؛ که دو اثر آخر به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی شدند.

 

از ۷۷ کتاب گویای بررسی شده، ۳۳ کتاب دو ستاره، ۱۹ کتاب سه ستاره، ۲ کتاب چهار ستاره و ۲۱ کتاب (مجموعه‌ای) پنج ستاره شدند که همگی آثار توسط چهار ناشر یعنی «آوارسا»، «نوین کتاب گویا»، «واو بوک» و «پینه دوز» منتشر شده‌اند.

 

《عدم تعریف کتاب‌های گویا و فقدان استاندارد مشخص》، 《عدم به رسمیت شناختن کپی رایت》، 《فقدان تیم‌های حرفه‌ای》، 《فقدان قیمت گذاری منطقی》 و…از نکاتی بودند که در این گزارش به عنوان آسیب‌های موجود در حوزه آثار الکترونیکی بر شمرده شد.

 

در ادامه این نشست و در حین تحلیل و اجرای برخی آثار با کیفیت، سه تن از دست اندرکاران تولید محصولات الکترونیکی مطالبی را دراین زمینه مطرح کردند.

 

《حدیث لزرغلامی》 ضمن ابراز خوشحالی از بررسی آثار الکترونیکی توسط شورای کتاب، اظهار داشت: 《باید به شورا دست مریزاد گفت که پس از چند سال از شکل گیری کتاب‌های تعاملی، آن‌ها را دید و به رسمیت شناخت》.

 

《رامونا شاه》-خوانشگر کتاب‌های صوتی- نیز با اشاره به معیارهای روایت و با تاکید بر پرهیز از تقلیدگفت: کلمات توسط خوانشگر باید شیوا و بلیغ و ساده ادا شوند، زیرا کودکان به گفتار ساده بهتر گوش می‌دهند.

 

《مهدی زارع》-آهنگ ساز کتاب‌های صوتی- نیز ضمن ابراز خرسندی از بررسی آثار الکترونیکی توسط شورا گفت: ما در حوزه موسیقی کودک تولید فراوان داریم ولی به دلیل عدم وجود نگاه تخصصی، آثار کیفیت چندانی ندارند. ما موسیقی خردسال و کودک داریم ولی موسیقی نوجوان نداریم و کاری در این حوزه انجام نداده‌ایم و این نقصان بزرگی است. ما غالباً بهداشت دیداری کودکان را رعایت می‌کنیم ولی بهداشت شنوایی آنها را رعایت نمی‌کنیم. زیرا حوزه صدا را خیلی ساده و سطحی دنبال می‌کنیم.