گزارش گروه بررسی «آثار مرجع» در سال ۹۶-۹۷:

 

در ابتدای این نشست، تصویر و فرازهایی از کارنامه مرحوم احسان یارشاطر پخش شد و یاد این استاد دانشنامه نویس گرامی داشته شد.

 

گروه آثار مرجع ۴۵ کتاب را در سال کاری گذشته بررسی کرده است. تعداد کتاب‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر بوده، اما تنوع آن کمتر بوده است؛ و دایره المعارف های موضوعی با ۲۸ عنوان بیشترین آثار بوده‌اند.

ازاین تعداد کتاب، ۴% بدون ستاره، ۴% یک ستاره، ۴۷% دوستاره، ۲۲% سه ستاره، ۹ درصدچهارستاره،۱۳% شایسته تقدیر و دو کتاب نیز عنوان برگزیده را کسب کرده‌اند. بنابر این گزارش تعداد کتاب‌های چهارستاره و شایان تقدیر نسبت به سال گذشته بیشتر بوده ولی تقریباً نیمی از کتاب‌ها دوستاره بوده‌اند. کتاب‌های یک ستاره و بدون ستاره نیز نسبت به سال گذشته کمتر شده‌اند.

 

گروه‌های سنی «الف-ب» فاقد کتاب بوده و گروه‌های های سنی «ج-د» دارای ۱۶ کتاب و گروه‌های «د-ه» دارای ۳۵ عنوان کتاب بوده‌اند.

 

در میان کتاب‌های مرجع بررسی شده امسال، ۱۰ کتاب، تألیفی و ۳۵ کتاب، ترجمه بوده و به لحاظ کیفی کتاب‌های تألیفی برتر بوده‌اند.

 

از کتاب‌های بررسی شده، ۲۶ عنوان دارای ویراستار و ۱۸ عنوان بدون ویراستار بوده‌اند.

 

موضوع‌های 《جانوران》، 《فضا و ستارگان》در صدر موضوعات بوده‌اند.

 

در میان ناشران، نشرهای 《کمال اندیشه》، 《طلایی》،《ایده پردازان چکاد》 با ۱۹ اثر فعال‌ترین هستند و به لحاظ کیفی نشر 《طلایی》 رتبه اول را داراست.

 

《چاپ‌های بدون کیفیت》، 《ترجمه‌های مشکل دار》، 《فقدان نمایه و کتابنامه و…در آثار ترجمه》، 《کیفیت پایین تصاویر》 و 《گم شدن متن در تصویر》 از نکات منفی آثار بوده است.

 

از اینرو گروه بررسی آثار مرجع، توجه ناشران و پدیدآورندگان را به مطالب زیر جلب می‌نماید تا با رعایت آنها، آثار مناسب‌تری برای کودکان و نوجوانان خلق کنند:

رعایت ویژگی‌های آثار مرجع،

بهبود وضعیت تصویر،

پرداختن به موضوعات مختلف،

توجه به گروه سنی پیش دبستان و سال‌های آغازین دبستان، استفاده از ویراستار به ویژه ویراستار علمی-محتوایی…