گزارش گروه “علوم” در سال۹۷-۹۶:

 

این گروه با ده عضو در چهل جلسه، ۸۵ اثر را به لحاظ کمی و کیفی بررسی کرده است که شامل ۱۸ اثر تألیفی و ۶۷ اثر ترجمه‌ای می‌شود.

 

بازدید از موزه حشرات باغ گیاه شناسی ملی ایران، ارائهٔ گزارش سالانه، معرفی آثار سه تا پنج ستاره به سایت کتابک، شرکت در کارگاه “شناخت تصویر”، داوری بخش آثار مربوط به زلزله در سومین جشنواره سراسری “علم برای همه”، شرکت در نشست “ارائه و بررسی فعالیت‌های ترویجی نهادهای فرهنگی در حوزه کتاب” به همت “گروه ترویج علم”، تهیه و تنظیم دیدگاه شورا نسبت به ترویج علم، شرکت در خرید کتاب برای تجهیز کتابخانه‌های نقاط محروم و…از جمله فعالیت‌های جانبی گروه علوم بوده است.

 

بر اساس گزارش گروه، آثار بررسی شده در سال اخیر، از نظر کیفی نسبت به سال گذشته تغییری نداشته ولی به لحاظ کمی رشد کرده است.

فعال‌ترین نویسنده در حوزه تألیف “محمد کرام الدینی” و در حوزه ترجمه”حسن سالاری” بوده‌اند. برای گروه سنی “ج” و “د” بیشترین آثار و  گروه سنی “ب” و “د” کمترین آثار تولید شده‌اند و در بخش انتشار آثار برای گروه سنی “الف” شاهد رشد بوده‌ایم.

 

همچنین به لحاظ موضوعی به زیست شناسی جانوری، ریاضیات،فیزیک،محیط زیست،جغرافیا و نجوم بیش از موضوعات دیگر پرداخته شده است.

 

علاوه بر این از تعداد ۸۵ کتاب بررسی شده،۳۱ کتاب دارای ویراستار است که بیشتر آنها در جایگاه‌های سه و چهار ستاره قرار دارند.

 

نشر”آوای روزان” با ۱۶ کتاب و “تیمورزاده”با ۱۳ کتاب فعالترین ناشران بوده‌اند.

 

توجه به محیط زیست، انتخاب موضوع‌های مناسب، روش ارائه خلاقانه و…از نکات مثبت بوده ولی ساختار غیرمنطقی آثار، اشکالات علمی و اشکال در زبان و بیان، نامناسب بودن صحافی، کاربرد واژه‌های ناآشنا و…از نکات منفی آثار بوده است.

به همین دلیل”به روز بودن اطلاعات”،”توجه به مطالبی مرتبط با نیازهای کودکان”،”تسلط نویسنده یا مترجم بر موضوع یا تصویر” از توصیه‌های ارائه شده توسط گروه علوم است.

 

معرفی کتاب‌های شایسته تقدیر محور بعدی این گزارش بود که توسط یکی از اعضا ارائه گردید.

 

همچنین معرفی کتاب متناسب با خبرهای مهم حوزه علم در یکسال گذشته از فرازهای جالب این گزارش بود. خبر “کسب مدال توسط فریدون درخشانی”،”کشف دریاچه در مریخ”، “افزایش آسم در میان کودکان”، “کاشت حلزون شنوایی برای کودکان مبتلا به ناشنوایی”، “زیان و صدمه زباله‌های پلاستیکی” و “معرفی زمین شناختی جزیره هرمز” ازجمله موضوعات خبری بودند که به فراخور هر یک، کتاب‌های مرتبط نیز معرفی شدند.

 

در پایان این نشست خانم خسروی، میهمان مدعو گروه علوم از موزه علوم و فن آوری تهران، در سخنانی کوتاه به معرفی این موزه پرداختند و از خانواده‌ها خواستند که به همراه فرزندان‌شان از بخش‌های مختلف دیدن کنند.