گزارش گروه هنر- بازی و سرگرمی در سال ۹۶-۹۷:
گروه هنر- بازی و سرگرمی پس از بیان مختصری از معیارهای بررسی خود، گزارشی را در دو محور کمی و کیفی ارائه داد.
براین اساس، گروه ۵۴ کتاب را بررسی کرده که ۱۴ عنوان از آنها به دیگر گروههای بررسی فرستاده شد و سه کتاب نیز، بهدلیل این که مخصوص مربی بودند، مورد بررسی قرار نگرفت.
از ۳۷ کتاب بررسی شده، ۳۴ کتاب در زمینه سرگرمی، دو کتاب مربوط به بازی و یک کتاب نیز در حوزه هنر بوده است.
از این تعداد،۳۰ عنوان تألیفی و ۷ عنوان ترجمه بوده و به رغم بالا بودن تعداد کتابهای تألیفی، کتابهای ترجمه کیفیت بالاتری داشتهاند؛ بهطوریکه از بین ۷ اثر ترجمه، ۶ اثر امتیاز بالاتر از سه ستاره دریافت کردهاند.
همچنین از تعداد کتابهای بررسی شده، تنها پنج کتاب دارای ویراستار بودهاند که به لحاظ کیفی بالاتر از کتابهای بدون ویراستار بودند.
از نظر کیفیت، تعداد آثار دو ستاره بیشترین تعداد را داشتهاند و از نظر گروه سنی، رده سنی “ب” بیشترین تعداد آثار را دارا بوده و رده سنی “ه ” فاقد اثر بوده است.
بر اساس گزارش گروه هنر- بازی و سرگرمی، کتابهای سرگرمی در سال اخیر با افت کیفیت مواجه بودند. آثار مربوط با بازی اگر چه از حیث تعداد، کمتر از سال گذشته بودند اما به لحاظ کیفی رشد داشتهاند. در زمینه هنر نیز باوجود افت کمی، شاهد رشد کیفی بودهایم.
در این جلسه کتابهای برگزیده و شایسته تقدیر معرفی و نکات ضعف و قوت آنها مطرح شد.
بنا بر این گزارش، اگر چه اکثر کتابها به شکل ارائه مستقیم اطلاعات و یا شرح فعالیتها طراحی شدهاند، اما آثاری نیز در این میان بودهاند که در قالب شعر و داستان، اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار دادهاند.
توجه به محیط زیست، توجه به قومیتها و نفی تبعیض، توجه به حقوق کودک و تاکید بر مسئولیت پذیری کودک از محورهای مورد توجه این گروه در بررسی آثار بوده است.
عدم توجه به هنر ایرانی، موضوعی بود که توسط این گروه بعنوان آسیب مطرح شد.
وجود کتابهایی که علی رغم ارتباط با زمینههای هنر- بازی و سرگرمی، خارج از تعریف کتابهای بررسی این گروه قرار دارند، بهعنوان یکی از چالشهای این گروه مطرح شد. براساس این گزارش چنانچه بررسی این کتابها در حوزه فعالیت این گروه قرار بگیرند، تبیین معیارهای جدید برای بررسی این دست از کتابها ضروری خواهد بود.