همایش «ادبیات کودک و دیگری» در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه، دوم و و سوم آبان در خانه کتاب به آدرس
تهران ، خیابان انقلاب، بین فلسطین جنوبی و برادران مظفر، خانه کتاب برگزار شد.
برای اطلاع از آنچه در این همایش رویداده می توانید گزارش های هر قسمت را دریافت کنید:
افتتاحیه: نوش آفرین انصاری: دبیر شورای کتاب کودکافتتاحیه۱؛
علی اصغر سیدآبادی: نویسنده و مشاور وزیر ارشادافتتاحیه ۲
حسین شیخ رضایی: دبیر علمی همایش افتتاحیه ۳
سخنرانی مهمان مدعو همایش خانم لیز پیج (مدیر اجرایی IBBY )همراه با ترجمۀ فارسی: “IBBY :شبکۀ دیگریها”افتتاحیه۴
پنل اول: مباحث نظریپنل ۱
پنل دوم: “دیگری” در رسانههای جدیدپنل ۲
پنل سوم: بررسیهای موردی (رمان)پنل ۳
پنل چهارم: بررسیهای موردی (داستان)پنل ۴
پنل پنجم: بررسیهای موردی (ادبیات کهن)پنل ۵
پنل ششم: “دیگری”در مقام شهروندپنل ۶
سخنرانی اختتامیه، حسام سالمت: “من، دیگری و ساختن جهان مشترک:دربارۀ اهمیت آموزش عمومی در شکلگیری شهروندی مدنی”اختتامیه
موضوع
«دیگری» فرد یا گروهی است که با ما تفاوت دارد، در مقابل ما قرار میگیرد و او را از خود نمیدانیم. «دیگریسازی» میتواند بر مبنای تفاوتهای قومی، زبانی، جنسیتی، دینی، بدنی، فکری، فرهنگی یا حتی در پیوند با عواملی همچون مهاجرت، طبقۀ اجتماعی و ایدئولوژی صورت گیرد. در سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با عنوان «ادبیات کودک و دیگری» میکوشیم به مقولۀ «دیگری» و انعکاس آن در ادبیات کودک بپردازیم و پرسشهایی از این دست را بررسی کنیم:
چگونه انسانها در جوامع خود «دیگری» میسازند و با توسل به آن هویتشان را تعریف میکنند؟ آیا چنین فرایندی میتواند منجر به تبعیض اجتماعی شود؟ بازنمایی «دیگری» در ادبیات کودک چگونه است؟ آیا این ادبیات میتواند نقشی در تقویت یا مقابله با «دیگریسازی» داشته باشد؟ در ایران کنونی و در میان آثار ادبی برای کودکان چه انواعی از «دیگریسازی» به چشم میخورد؟
ادبیات کودک در کشورهای دیگر چگونه مقولۀ «دیگری» را در خود منعکس کرده است؟ تا چه حد پدیدآورندگان ادبیات کودک به گروههای اجتماعی در اقلیت و آنان که در جامعه «دیگری» تلقی میشوند توجه داشتهاند؟ «دیگری» در ادبیات تعلیمی، تبلیغی و درسی چگونه حضور دارد؟ بازنمایی «دیگری» در جهان دیجیتال و رسانههای الکترونیک چگونه است؟
محورهای همایش
مباحث نظری:
کیستی «دیگری» (رویکردهای نظری به تعریف مفهوم «خود»، «دیگری» و «هویت»)
«دیگری»، تبعیض اجتماعی، انسجام و هویت ملی
«دیگری»، فرهنگ و اخلاق
«دیگری»، ایدئولوژی و سیاست
مباحث ادبی:
«دیگری» در تاریخ ادبیات کودک ایران (ادبیات کلاسیک، عامیانه، شفاهی و …)
«دیگری» در ادبیات کودک معاصر ایران (ژانرهای گوناگون / تألیف و ترجمه / متن و تصویر / …)
«دیگری» در ادبیات کودک دیگر کشورها
مباحث کاربردی:
«دیگری» و تولید ادبی (ادبیات برای کودکان با نیازهای ویژه، اقلیت، مهاجر و …)
«دیگری» در ادبیات تعلیمی، تبلیغی و کتابهای درسی
«دیگری» در جهان دیجیتال (بازیهای رایانهای، رسانههای الکترونیک و …)