صفحه اصلی زبان انگلیسی درباره ما معرفی، نقد و بررسی نمایشگاه آثار مقاله گفتگو پیوندها تماس با ما
خبرها

تازه های شورا
شوراي كتاب كودك از بدو تاسيس تاكنون، براي پيشبرد اهداف خود همواره از حمايت فرهنگ دوستان ايراني برخوردار بوده است. با توجه به گسترش فعاليت‌هاي شورا در سال‌هاي اخير در بخش های : ادبیات کودک و نوجوان ، فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و خانه کتابدار و ترویج خواندن ، و با وجود حضور مستمر نيروهاي داوطلب، نيازهاي مالي شورا براي تداوم امور افزايش يافته است. لذا اعضاي هيأت مديره شورا خانم‌ها : نوش‌آفرين انصاري، فاطمه‌مرتضايي فرد، فهیمه محفوظ بالله ، پروين فخاري‌نيا،عاطفه سلیانی ، سحر ترهنده و آقايان : علیرضا میرفخرایی ، اکبر نعمتی ، مصطفی کریمی و مسعود ناصري دريايي تصميم گرفتند از كليه دوستداران اين سازمان مردم نهاد دعوت كنند تا در اين برهه از زمان كه شورا با دشواري‌هاي مالي رو به روست، به بقاي اين نهاد 50 ساله كمك كنند. از كليه علاقه‌مندان درخواست مي‌شود كمك‌هاي مالي خود را به حساب 19606317 به نام شوراي كتاب كودك نزد بانك تجارت شعبه جمهوري كد 195 واريز نمايند و رسيد آن را با ذكر دقيق نام و مشخصات خود براي شوراي كتاب كودك بفرستند. همچنين علاقه‌مندان مي‌توانند براي ارائه هر گونه پيشنهاد و كسب اطلاعات بيشتر درباره شیوه های گوناگون یاری رسانی با خانم لیلا ترکاشوند در دبیرخانه شورای کتاب کودک ( تلفن 66408074 ) و یا خانم نيره بهبهاني در دبيرخانه فرهنگنامه كودكان و نوجوانان (تلفن: 66415878) تماس بگيرند. 

07/4/1393

گروه بررسی آثار و دستنوشته های کودکان و نوجوانان ، آماده دریافت دستنوشته های کودکان و نوجوانان است . در صورتی که تمایل دارید این دستنوشته ها در گروه بررسی شود ، خواهشمند است آن ها را به آدرس شورای کتاب کودک ارسال کنید . اعضای گروه ، یکشنبه ها بعد از ظهر در شورا حضور دارند و آماده پاسخ گویی هستند .  

2/11/1390


Login

بررسی، پژوهش و نقد

تا سال 1380، گروه های بررسی، نقد و پژوهش در شورا به طور مستقیم زیر نظر هیات مدیره فعالیت می کردند. اما در سال 1380 به منظور برنامه ریزی و رسیدگی به امور جاری و فعالیت های دراز مدت گروه های بررسی، نقد و پژوهش، شورای اجرایی گروه های بررسی تشکیل شد. این شورا از سال 1388 با توجه به نمودار سازمانی جدید شورا به کمیته بررسی، پژوهش و نقد تغییر نام داد. فعالیت های این کمیته عبارت است از :

ایجاد ارتباط و هماهنگی بین گروه های بررسی، پژوهش و نقد و دیگر بخش ها و کمیته ها در شورا
انتقال مسائل و مشکلات گروه های بررسی، نقد و پژوهش به شورای برنامه ریزی و اجرایی ادبیات کودکان و هیات مدیره
تهیه کتابشناسی توصیفی – تحلیلی و جزوه های آموزشی
برگزاری جلسات گزارش پایان سال گروه ها
همکاری با کمیته جوایز داخلی و خارجی
تدوین و روزآمد کردن معیارهای بررسی گروه ها
تشکیل گروه های جدید بررسی متناسب با تنوع نشر
خرید کتاب و ثبت آنها
ارتباط با خانه کتابدار برای انجام پژوهش های میدانی با کودکان و نوجوانان

این کمیته مرکب از یک عضو منتخب هیات مدیره، سه عضو منتخب از میان اعضاء رسمی گروه های بررسی، سرپرست کتابخانۀ تحقیقاتی یا نمایندۀ او، دو عضو علی البدل از میان اعضاء رسمی گروه های بررسی است. اعضاء کمیته بررسی، پژوهش و نقد به مدت دو سال از سوی اعضاء رسمی عضو گروه های بررسی، نقد و پژوهش انتخاب می شوند. اعضاء این کمیته در سالهای 1390 – 1388 عبارتند از فاطمه مرتضایی فرد (عضو منتخب هیات مدیره) ،شهلا افتخاری (سرپرست کتابخانه تحقیقاتی)، ماندانا رضوی زاده، ناهید معتمدی و محمد ساکی (اعضاء منتخب گروه های بررسی، نقد و پژوهش)، ناهید جباری، و جمیله سنجری (اعضاء علی البدل از میان اعضاء رسمی گروه های بررسی). کمیته بررسی، پژوهش و نقد، مسئولیت رسیدگی به امور گروه های زیر را بر عهده دارد:

گروه انتخاب و تهیه منابع 

گروه تدوین کتابشناسی 

گروه های بررسی 

گروه های بررسی با هدف بررسی آثاری که در طول یکسال برای کودکان و نوجوانان به چاپ می رسد، فعالیت می کنند. این گروه ها از یک سو بهترین آثار سال را انتخاب و فهرستی از کتاب های خوب،متوسط،ضعیف را تهیه می کنند و از سوی دیگر گزارش سالانه از وضعیت ادبیات کودکان و نوجوانان ارائه می دهند. دستاوردهای گروه در خدمت پدیدآورندگان و ناشران و کارشناسان قرار می گیرد تا موجب رشد کمی و کیفی آثار شود.

کمیته بررسی، پژوهش و نقد

تاریخچه 

پیشینه تشکیل گروه های بررسی به سال 1343 و اولین تقسیم کار موضوعی در شورای کتاب کودک بر می گردد. در آن سال چهار گروه اصلی تحت عنوان کتابخانه، ترویج کتاب، باشگاه کتاب و نشریات آغاز به کار کردند. یکی از اهداف گروه های ترویج و باشگاه کتاب، معرفی کتاب های مناسب برای کودکان و نوجوانان بوده است. با پیشرفت کار، ضرورت تشکیل یک گروه مستقل برای بررسی آثار حس می شود و سرانجام در سال 1344 هیات مدیره مصمم می شود که گروه های بررسی را نیز به گروه های کاری بیافزاید. در ابتدا بررسی کتاب ها براساس رده های سنی انجام می شد (پیش از دبستان، سال های اول دبستان، سال های آخر دبستان، دورۀ راهنمایی و دبیرستان) به تدریج تغییرات زیادی در ارائه فهرست کتاب های مناسب رخ می دهد و پس از برگزاری دو کارگاه در شهریور 1362 و 1363 بحث تعیین ملاک های ارزشیابی کتاب های کودکان و نوجوانان مطرح می شود که در گزارش شورای کتاب کودک (آذر و اسفند 1363) به چاپ می رسد. سپس در سال های 72-71 گروه های بررسی براساس نوع آثار (داستان – تألیف، داستان – ترجمه، شعر، غیرداستان، تصویر، دستنوشته ها و آثار کودکان و نوجوانان) به کار خود ادامه می دهند. در آن سال با افزایش تعداد کتاب ها در حوزۀ خواندنی ها شورا دو فهرست به نام های فهرست کتاب های خوب (ادبی) و فهرست خواندنی های مناسب تهیه کرد ولی در سال 1374 گروه های بررسی تنها یک فهرست از کتاب های توصیه شده برای کودکان و نوجوانان را ارائه دادند که هدف آنها تأکید بیشتر بر کیفیت ادبی و هنری آثار بود.
در سال 1377 فهرست کتاب های مناسب در دو بخش ادبی و اطلاعاتی ارائه شد و در سال های 1384 -1381 فهرست شورا در دو بخش ادبیات خوب و متوسط ارزش گذاری شد و از سال 1385 آثار ضعیف/خارج فهرست نیز به آن افزوده شد . هر یک از گروه ها فعالیت های مطالعاتی – پژوهشی را نیز در برنامه خود می گنجاند تا هرچه بیشتر هماهنگ با سیر تحول ادبیات کودکان ایران پیش رود و بر فعالیت های پدید آورندگان و ناشران تأثیرگذار باشد.گروه های بررسی زیر نظر کمیته بررسی، پژوهش و نقد فعالیت می کنند. گروه های بررسی با کارگاه آشنایی با ادبیات کودکان و نوجوانان ارتباط مستمر دارند و نیازهای انسانی خود را از این طریق تأمین می کنند. بدین ترتیب که هر یک از اعضایی که کارگاه آشنایی با ادبیات کودکان و نوجوانان را گذرانده باشد، می تواند وارد یکی از گروه های بررسی شود و فعالیت خود را در گروه آغاز کند. منابع مورد استفادۀ اعضاء از طریق گروه انتخاب و تهیۀ منابع تأمین می شود.
هم اکنون بیش از صد کارشناس در هجده گروه بررسی در شورا فعالیت می کنند این گروه ها عبارتند از:

داستان – تألیف
ادبیات کهن
تصویر
داستان – ترجمه
شعر
مرجع
دین
فلسفه
علوم خالص و کاربردی
هنر، بازی و سرگرمی
علوم اجتماعی، روانشناختی، تربیتی، تاریخ، جغرافیا و زندگینامه
نقد و منابع نظری
ادبیات بزرگسال برای نوجوانان
دستنوشته های بزرگسالان
دستنوشته های کودکان
نشر الکترونیک
نشریات ادواری
پژوهش

بازگشت