صفحه اصلی زبان انگلیسی درباره ما معرفی، نقد و بررسی نمایشگاه آثار مقاله گفتگو پیوندها تماس با ما
خبرها

تازه های شورا
شوراي كتاب كودك از بدو تاسيس تاكنون، براي پيشبرد اهداف خود همواره از حمايت فرهنگ دوستان ايراني برخوردار بوده است. با توجه به گسترش فعاليت‌هاي شورا در سال‌هاي اخير در بخش های : ادبیات کودک و نوجوان ، فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و خانه کتابدار و ترویج خواندن ، و با وجود حضور مستمر نيروهاي داوطلب، نيازهاي مالي شورا براي تداوم امور افزايش يافته است. لذا اعضاي هيأت مديره شورا خانم‌ها : نوش‌آفرين انصاري، فاطمه‌مرتضايي فرد، فهیمه محفوظ بالله ، پروين فخاري‌نيا،عاطفه سلیانی ، سحر ترهنده و آقايان : علیرضا میرفخرایی ، اکبر نعمتی ، مصطفی کریمی و مسعود ناصري دريايي تصميم گرفتند از كليه دوستداران اين سازمان مردم نهاد دعوت كنند تا در اين برهه از زمان كه شورا با دشواري‌هاي مالي رو به روست، به بقاي اين نهاد 50 ساله كمك كنند. از كليه علاقه‌مندان درخواست مي‌شود كمك‌هاي مالي خود را به حساب 19606317 به نام شوراي كتاب كودك نزد بانك تجارت شعبه جمهوري كد 195 واريز نمايند و رسيد آن را با ذكر دقيق نام و مشخصات خود براي شوراي كتاب كودك بفرستند. همچنين علاقه‌مندان مي‌توانند براي ارائه هر گونه پيشنهاد و كسب اطلاعات بيشتر درباره شیوه های گوناگون یاری رسانی با خانم لیلا ترکاشوند در دبیرخانه شورای کتاب کودک ( تلفن 66408074 ) و یا خانم نيره بهبهاني در دبيرخانه فرهنگنامه كودكان و نوجوانان (تلفن: 66415878) تماس بگيرند. 

07/4/1393

گروه بررسی آثار و دستنوشته های کودکان و نوجوانان ، آماده دریافت دستنوشته های کودکان و نوجوانان است . در صورتی که تمایل دارید این دستنوشته ها در گروه بررسی شود ، خواهشمند است آن ها را به آدرس شورای کتاب کودک ارسال کنید . اعضای گروه ، یکشنبه ها بعد از ظهر در شورا حضور دارند و آماده پاسخ گویی هستند .  

2/11/1390


Login

کتابخانه تحقیقاتی

کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک مجموعه ای از منابع کتابی و غیرکتابی کودک و نوجوان و منابع نظری درباره ادبیات کودک و نوجوان و شامل دو گروه فنی و خدماتی و توسعه کتابخانه های کوچک است که زیر نظر شورای برنامه ریزی و اجرایی ادبیات کودکان و نوجوانان فعالیت می کند.

تاریخچه 


کتابخانه تحقیقاتی

فکر تأسیس کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک در سال 1343، در پی تصمیم هیأت مدیره مبنی بر تقسیم فعالیت های شورا در چهار گروه اصلی شکل گرفت. این چهار گروه عبارت بودند از کتابخانه، باشگاه کتاب، ترویج کتاب و نشریات. در آن زمان هدف از تشکیل کتابخانه تحقیقاتی ایجاد مجموعه ای برای استفاده مربیان، پژوهشگران و ناشران ادبیات کودک، اعلام شد و در سال های 1346 و 1348، تشکیل کتابخانه تحقیقاتی ادبیات کودک با یک کارمند ثابت به عنوان یکی از اهداف آتی هیأت مدیره تعیین شد.
در بهار 1349 هیأت مدیره اساسنامه کتابخانه تحقیقاتی را تصویب کرد و از آن تاریخ مقدمات تأسیس کتابخانه با 2000 نسخه کتاب فراهم شد. کار تنظیم و آماده سازی

کتاب ها نیز که با همکاری آقای ساکتی از نیمه سال 1352 آغاز شده بود در تابستان سال 1353 پایان یافت و کتابخانه به طور رسمی با دو کتابدار نیمه وقت (نه ساعت در هفته) کار خود را آغاز کرد.
شورا در پاییز سال 1354 در آپارتمان استیجاری در خیابان ایرانشهر مستقر شد و خانم شهناز خانلو کتاب هایی را که در زیرزمین موسسه ملی روان شناسی انبار شده بود را در مکان جدید قرار داد و تا سال 1356 مسئولیت کتابخانه را به صورت داوطلب برعهده گرفت. در این سال شورا از یک کتابدار متخصص نیمه وقت، خانم نسرین دخت عمادخراسانی دعوت به کار کرد. وی تا سال 1375 با کمک نیروهای داوطلب که تحت نظارت ایشان آموزش دیده بودند، سرپرستی کتابخانه را برعهده داشت. از سال 1375 تاکنون خانم شهلا افتخاری سرپرستی کتابخانه را بر عهده دارد.
شورا از بدو تأسیس تاکنون به بررسی آثار چاپ شده برای کودکان و نوجوانان پرداخته است و در طی48 سال گذشته، مجموعه ی نسبتاً کاملی بدون رعایت اصل "مناسب بودن یا نبودن" گردآوری کرده است (31447 نسخه). به این مجموعه باید کتاب های مرجع و نظری در حوزه ی ادبیات بزرگسال و کودک و نوجوان، روان شناسی، تعلیم و تربیت و هنر را افزود. مجموعه لاتین کتابخانه شامل منابع نظری و آثار نویسندگان و تصویرگران مطرح جهان است (4957 نسخه) که یا به صورت شخصی و یا طی 13 دوره داوری جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن از سوی داوران ایرانی این جایزه به کتابخانه اهدا شده است.
سایر منابع کتابخانه شامل اسناد فارسی و لاتین (1240 مورد)، پایان نامه (102 مورد)، کتاب های پارچه ای و حسی – لمسی (52 عنوان)، کتاب گویا (120 عنوان)، سی دی و نوار کاست از مجموع 24 دوره کارگاه های آشنایی مقدماتی با ادبیات کودک و نوجوان، سخنرانی های تخصصی، همایش ها، گزارش های سفر و دیگر مراسم (بیش از 750 عنوان)، پوستر (بیش از 500 مورد)، نشریات (65 عنوان) و عکس است.
منابع کتابی براساس قوانین انگلوآمریکن و رده بندی دهدهی دیویی فهرست نویسی و رده بندی شده و برای ذخیره و بازیابی اطلاعات از نرم افزار جامع پارس آذرخش استفاده می شود. بازیابی منابع از طریق برگه دان نیز امکان پذیر است.
دانشجویان رشته کتابداری به عنوان کارورز و یا داوطلب گاهی به سازماندهی بخشی از منابع شورا می پردازند.
خانم لیلا ترکاشوند از سال 1374 تا 1385، خانم فرناز قدسی از سال 1380 تا 1387 و خانم فخری پرنده شب از سال 1378 تا سال 1388 به عنوان کتابدار همکاری داشتند. در حال حاضر خانم سمیرا بابالویی تنها کتابدار کتابخانه ی تحقیقاتی است که با سرپرستی خانم شهلا افتخاری فعالیت ها و خدمات عمومی کتابخانه را برعهده دارند. خانم فاطمه مرتضایی فرد به عنوان مشاور فنی کتابخانه با همکاران کتابدار به طور منظم در ارتباط است و کتابخانه از تجربیات ایشان بسیار بهره می برد. خانم زهرا جهاندوست از سال 1378 کارهای حروفچینی مربوط به کتابخانه و سایر فعالیت های شورا را برعهده دارد.

فعالیت ها و خدمات کتابخانه 


کتابخانه تحقیقاتی

ثبت و آماده سازی منابع دریافت شده
انتخاب و تهیه کتاب های نظری در مورد ادبیات کودکان و نوجوانان
ارائه خدمات کتابخانه ای به کلیه ی مراجعان و خدمات مشاوره ای به دانشجویان
تهیه فهرست سه ماهه آثار توصیه شده کودکان و نوجوانان جهت درج در سایت / ماهنامه ی خبری شورا
همکاری در تهیه کتابشناسی توصیفی – تحلیلی سالانه ی آثار منتشر شده برای کودکان و نوجوانان (تهیه کلیدواژه آثار و نمایه)
نمایه سازی نشریات تخصصی ادبیات کودکان و نوجوانان
سرپرستی و اداره ی گروه "توسعه کتابخانه های کوچک"
همکاری در اجرای پروژه ها و طرح های شورا از جمله: آموزش کتابداران و تجهیز و ساماندهی 60 کتابخانه آموزشگاهی مدارس بم، تجهیز و ساماندهی 15 کتابخانه میهمانشهرها (اردوگاه های پناهندگان)، تهیه منابع برای 200 مهد کودک روستایی، تجهیز کتابخانه فرهنگسرای اسفدن (مربوط به انجمن حمایت از حقوق کودک)، تجهیز و راه اندازی کتابخانه کانون اصلاح و تربیت و ...
همکاری در برگزاری همایش ها و سمینارهای شورا در قالب ارائه نمایشگاه (داخلی و بین المللی)، تهیه کتابشناسی های موردی مانند "آثار توران میرهادی"، آثار "نادر ابراهیمی"، آثار "عباس یمینی شریف"، "چهره کودک معلول و بیمار در ادبیات کودکان و نوجوانان"، "100 کتاب با موضوع خشونت در اجتماع، خانواده و مدرسه"، "آثار ترجمه شده از ادبیات آلمانی"، "مولانا جلال الدین محمد بلخی (بازنویسی و بازآفرینی برای کودکان و نوجوانان) "، "محیط زیست برای کودکان و نوجوانان (به مناسبت جشنواره کودک، صلح، محیط زیست) "،" نجوم در کتاب های کودکان و نوجوانان" و ... ،

حضور یک نماینده ثابت در شورای برنامه ریزی و اجرایی ادبیات کودکان و نوجوانان، و نیز کمیته بررسی و پژوهش و نقد
عضویت در "کمیته کتابداری کودکان و نوجوانان" در کنار همکاران کتابخانه ملی، حسینیه ارشاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خانه کتابدار و ترویج خواندن
پذیرش گروه های مختلف بازدید کننده از کتابخانه شامل: دانشجویان، دانش آموزان مدراس، کتابداران مناطق مختلف آموزش و پرورش و ...
تنظیم و به نمایش گذاشتن نشریات تخصصی ادبیات کودکان و نوجوانان و منابع انتشاراتی سازمان های مرتبط با حوزه ی کودکان و نوجوانان
همکاری با سایت کتابک در بخش کتابداران و ...
همکاری با کمیته خرید کتاب برای گروه های بررسی.



آیین نامه امانت 

* امانت به اعضای شورای کتاب کودک
به افرادی کتاب امانت داده می شود که حق عضویت سال جاری را پرداخته باشند.

* امانت به پژوهشگران ادبیات کودک و نوجوان (غیرعضو)
این مراجعان، با داشتن معرفی نامه از دانشگاه یا سازمان مربوطه، می توانند از مجموعه کتابخانه تحقیقاتی در محل کتابخانه استفاده نمایند.
تبصره- در صورت نیاز با ارائه شناسنامه یا کارت ملی می توانند منابع را (هربار حداکثر 2 کتاب) جهت تهیه کپی تا 2 ساعت از کتابخانه خارج نمایند.

* امانت به سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی
مراجعینی که جهت برنامه های خاص سازمان خود، نیاز به منابع کتابخانه تحقیقاتی دارند، با ارائه نامه از طرف سازمان مربوطه می توانند آثار مورد نظر را برای برنامه های خاص به مدت کوتاه از کتابخانه تحقیقاتی امانت بگیرند.

 کتاب

1-کتاب های کودک و نوجوان و مرجع
الف – کتاب هایی که قبل از سال 1357 منتشر شده است، به شرط داشتن 2 نسخه از آنها در زمان محدود امانت داده می شود ولی در غیر این صورت امانت داده نمی شودو برای تهیه کپی به مدت حداکثر دو ساعت (با سپردن شناسنامه متقاضی) در اختیار اعضاء قرار می گیرد.
ب- کتاب های تک نسخه بعد از سال1357 به مدت سه روز (چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه) هر بار یک کتاب امانت داده می شود.
تبصره – در صورت نیاز، امانت گیرنده باید کتاب را در اسرع وقت به کتابخانه تحویل دهد.
ج- کتاب های بیش از یک نسخه به مدت یک هفته (دو کتاب) امانت داده می شود. در صورت نیاز می توان این مدت را تمدید کرد.
* تعداد کتاب های در دست مطالعه در کتابخانه در یک نوبت، حداکثر 6 جلد است.
* اعضاء شورا جهت تهیه منابع (بیش از 6 جلد) برای برنامه های خاص نظیر کارگاه آشنایی با ادبیات کودکان و نوجوانان، پروژه های شورا، همایش ها، سخنرانی ها و ... حداقل سه روز قبل از زمان امانت، با کتابخانه تحقیقاتی تماس بگیرند.

2- پایان نامه
الف – پایان نامه ها امانت داده نمی شود و کپی از صفحات آن امکان پذیر نیست. استفاده از پایان نامه در محل کتابخانه تحقیقاتی در صورت ذکر موضوع و نام استاد راهنما در معرفی نامه دانشجو بلامانع است. در ضمن هر پایان نامه جهت استفاده کلی و منابع آن یک بار در اختیار مراجعه کننده قرار می گیرد.
* کلیه پژوهشگران باید مشخصات کامل پایان نامه را در فهرست منابع خود ذکر نمایند.

دیرکرد
الف- در صورت تأخیر در برگردان آثار، امانت گیرنده باید مبلغ 1000 ریال در ازای هر روز دیرکرد به شورا بپردازد. در صورت رعایت نکردن ضوابط، کتابخانه می تواند نسبت به قطع امانت تصمیم بگیرد.
ب – در صورت گم شدن کتاب، امانت گیرنده باید کتاب را خریداری کند و یا برابر قیمت آن را به کتابخانه بپردازد.
تبصره – در صورت موجود نبودن کتاب در بازار، کپی کتاب باید از سوی امانت گیرنده تهیه ، صحافی و تحویل داده شود.

 نشریات و اسناد فارسی – لاتین

نشریات و اسناد امانت داده نمی شود. استفاده از آنها در کتابخانه بلامانع است و جهت کپی حداکثر به مدت 2 ساعت می تواند در اختیار اعضا قرار گیرد .
متقاضیان غیرعضو نیز با در دست داشتن شناسنامه می توانند حداکثر به مدت 2 ساعت جهت کپی آنها را در اختیار داشته باشند.
ساعات کار کتابخانه تحقیقاتی
شنبه الی چهارشنبه: 9صبح تا 15بعدازظهر

بازگشت