صفحه اصلی زبان انگلیسی درباره ما معرفی، نقد و بررسی نمایشگاه آثار مقاله گفتگو پیوندها تماس با ما
خبرها

تازه های شورا
شوراي كتاب كودك از بدو تاسيس تاكنون، براي پيشبرد اهداف خود همواره از حمايت فرهنگ دوستان ايراني برخوردار بوده است. با توجه به گسترش فعاليت‌هاي شورا در سال‌هاي اخير در بخش های : ادبیات کودک و نوجوان ، فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و خانه کتابدار و ترویج خواندن ، و با وجود حضور مستمر نيروهاي داوطلب، نيازهاي مالي شورا براي تداوم امور افزايش يافته است. لذا اعضاي هيأت مديره شورا خانم‌ها : نوش‌آفرين انصاري، فاطمه‌مرتضايي فرد، فهیمه محفوظ بالله ، پروين فخاري‌نيا،عاطفه سلیانی ، سحر ترهنده و آقايان : علیرضا میرفخرایی ، اکبر نعمتی ، مصطفی کریمی و مسعود ناصري دريايي تصميم گرفتند از كليه دوستداران اين سازمان مردم نهاد دعوت كنند تا در اين برهه از زمان كه شورا با دشواري‌هاي مالي رو به روست، به بقاي اين نهاد 50 ساله كمك كنند. از كليه علاقه‌مندان درخواست مي‌شود كمك‌هاي مالي خود را به حساب 19606317 به نام شوراي كتاب كودك نزد بانك تجارت شعبه جمهوري كد 195 واريز نمايند و رسيد آن را با ذكر دقيق نام و مشخصات خود براي شوراي كتاب كودك بفرستند. همچنين علاقه‌مندان مي‌توانند براي ارائه هر گونه پيشنهاد و كسب اطلاعات بيشتر درباره شیوه های گوناگون یاری رسانی با خانم لیلا ترکاشوند در دبیرخانه شورای کتاب کودک ( تلفن 66408074 ) و یا خانم نيره بهبهاني در دبيرخانه فرهنگنامه كودكان و نوجوانان (تلفن: 66415878) تماس بگيرند. 

07/4/1393

گروه بررسی آثار و دستنوشته های کودکان و نوجوانان ، آماده دریافت دستنوشته های کودکان و نوجوانان است . در صورتی که تمایل دارید این دستنوشته ها در گروه بررسی شود ، خواهشمند است آن ها را به آدرس شورای کتاب کودک ارسال کنید . اعضای گروه ، یکشنبه ها بعد از ظهر در شورا حضور دارند و آماده پاسخ گویی هستند .  

2/11/1390


Login

  كتاب هاي مرجع براي كودكان و نوجوانان و معیارهای ارزشیابی آن ها      

تهیه شده در گروه بررسی کتاب های مرجع شورا
سه‌شنبه، 23 فروردين 1390

ویراستار : فریده خسرو شاهی
تعريف کتاب مرجع
کتاب مرجع کتابی است كه نه براي مطالعه ی سراسر آن بلكه براي پاسخ يابي از بخش و يا بخش هايي از آن به کار می آید. كتاب هاي مرجع اطلاعات مورد نياز جوينده را يا مستقيما در اختيار او قرار مي دهند مانند : واژه نامه ها، فرهنگنامه ها، راهنماها ... يا جوينده را به منابع ديگري كه اطلاعات مورد نیاز او را در بردارند، راهنمايي مي كنند همچون : كتابشناسي ها، فهرست ها، مقاله نامه ها و ... .
هدف
کتاب مرجع به كودك و نوجوان كمك مي كند تا برای پرسش هاي گوناگون خود در زمينه هاي مختلف دانش بشري پاسخ یابد. در واقع کتاب مرجع به کودک و نوجوان آگاهی می دهد كه اطلاعات مورد نياز خود را چگونه و در كجا بيابد .

كيفيت محتوا
 تنظیم کتاب مرجع باید به گونه ای باشد که جوينده بتواند به آساني پاسخ خود را در آن بيابد .
 کتاب باید مقدمه ی جامع و ساده اي در زمينه ی گستره ی كار ، شيوه تنظيم اطلاعات ، نشانه های اختصاری به کار رفته و هرگونه اطلاعات مفيد ديگر براي بازيابي آسان اطلاعات مندرج در آن داشته باشد.
 دامنه اطلاعاتي كه در كتاب مرجع داده مي شود بايد با حجم آن و گروه مخاطبانی که از کتاب استفاده می کنند ، همخوانی داشته باشد.
 ذکر تاريخ چاپ يا تجديدنظر در كتاب مرجع بسيار مهم است زيرا نشان می دهد به تغييرات جديد و به کارگیری آخرين اصلاحات ، توجه شده است .
 از كوته نوشت ها ( نشانه های اختصاري ) و نشانه ها به شرط توضيح و توجيه در مقدمه، استفاده شود .
 از ارجاع دادن برای ايجاد رابطه ميان اجزاء و عناصر اطلاعات ، تفهيم مفاهيم برابر يا همپايه ،ارتباط ميان اجزاء و كليات(و بالعكس )و مانند آن استفاده شود .
 مطالب شبه دایرةالمعارف ها معمولاٌ كوتاه و پراكنده اند ولي در عين حال به يكديگر وابسته اند .
 در آمارنامه ها و سالنامه هاي آماري بیشتر،از انواع نمودارها و جدول ها استفاده مي شود .
كيفيت ساخت و پرداخت
 کتاب مرجع ضمن کامل و فراگیر بودن مطالب ، بايد ساختي هنرمندانه و پركشش داشته باشد تا خواننده نسبت به استفاده از آن ترغيب و تشويق شود .
 در صورت استفاده از طرح ها و تصاوير مختلف براي ارائه اطلاعات ، ضمن رعايت انتظام و انسجام ويژه ی كتاب هاي مرجع ، به درستی و دقت مطالب آن آسیب نرسد .
 تنظيم كتاب هاي مرجع به شيوه هاي متداول الفبايي ، موضوعي – الفبايي و يا تاريخي انجام می شود. در هر حال بايد شيوه ی تنظيم به بياني ساده و روشي آسان در مقدمه توضیح داده شود تا جوینده در یافتن پاسخ مورد نیاز خود سردرگم نشود.
 تنظيم كتاب هاي مرجع به هر شيوه اي كه باشد نياز به نمايه هايي دارد كه كليد بازيابي اطلاعات در داخل كتاب به شمار می آید . چگونگی تنظيم نمايه ها و بازيابي اطلاعات از طريق آن ها، لازم است در مقدمه کتاب به روشي آسان همراه با نمونه نوشته شود .
 در برخي موارد افزودن اطلاعات جانبي در كتاب هاي مرجع ، مانند چگونگی تلفظ بعضي از واژه ها از طريق علامت و اعراب گذاري ضروری است.
 هماهنگي مطالب و نظم منطقي در نوشته ها و ارائه اطلاعات از اهميت ويژه ای برخوردار است .
 روند نگارش مقاله ها بايد هماهنگ با هدف و همسان با كل مطالب باشد .
 تهيه و تدوين كتاب هاي مرجع بايد توسط افراد کارشناس انجام شود.
 مخاطب و نوع اطلاعات ارائه شده در كتاب مرجع بايد مشخص باشد .
كيفيت زبان و بيان
 در کتاب مرجع زبان و بيان بايد درست ، سليس و روان ، ساده و متناسب با توانايي خوانندگان باشد .
 شيوه نگارش باید با نوع كتاب مرجع تناسب داشته باشد .
 قابليت گروه سني خوانندگان ، از دیدگاه سادگي زبان و انتخاب شيوه نگارش دست كم گرفته نشود .
 واژگان تخصصي با تعريف و توضيح در مقدمه و يا زیر هر مدخل ( در پانويس ) و همچنين از طريق تكرارهاي منطقي تثبیت شوند .
 از به كاربردن زبان محاوره اي و شكسته يا لهجه ها و گویش های محلي خودداري شود مگر آن كه اطلاعات منطقه ی خاصي مورد نظر باشد كه در اين صورت مي توان از لهجه ها و گویش های محلي همراه با معني و توضيح فارسي متداول استفاده کرد .
 از پرگویی در بيان توصيف ها باید پرهيز كرده و سادگي و ايجاز رعايت شود .
 در مورد كتاب هاي مرجع مربوط به حوزه علوم و فنون بايد از زبان علمي و در عين حال قابل فهم خواننده استفاده شود .
 نقطه گذاري ، حركت و اعراب كلمه ها رعايت شود .
 واژه هاي نو در حد لازم به کار گرفته شود .

كيفيت تصوير
 تصویر ارائه شده باید با متن ، پيوندي منطقي داشته باشد .
 قدرت خلاقيت كودكان و نوجوانان را برانگيزد .
 به ايجاد مفهوم درست و دقيق از موضوع مورد بحث ( مدخل ) در ذهن خواننده كمك كند .
 به درك آسان تر و بيان بهتر مطالب كمك كند .
 مستند باشد .
 داراي زيرنويس باشد .
 تصويرها ، نمودارها ، جدول ها و ... در نزديك ترين مكان مرتبط با متن اثر قرار گرفته باشد تا دريافت خواننده از مطالب آسان تر و سريع تر باشد .
 تصویر ضمن برخورداري از كيفيت هنري بايد از نظر بيان تصويري قوي باشد .
 تصاوير انسان و جانوران و طبيعت باید دقيق و واقعي باشند مگر بنا به ضرورت متن، كه می تواند تغييراتي در شکل هاي واقعي صورت گيرد .
 تصويرها بايد ارزش هاي فرهنگي و موقعيت زمان و مكان موضوع مورد نظر را حفظ كنند .
كيفيت ارائه
 شکل ارائه ی كتاب باید با محتواي آن متناسب باشد .
 ظاهر كتاب ، خواننده را به استفاده ترغيب كند .
 صفحه ها، هنرمندانه تنظيم شده باشند .
 فهرست مندرجات ، مقدمه ، متن اصلي ، نمايه ها و در صورت امكان فهرست منابع و مآخذ به ترتيب در جاي اصلي خود قرار گرفته باشند .
 نوع كاغذ و جلد و صحافي،امكان استفاده ممتد از كتاب را بدهد .
 کتاب تا حد امكان ارزان باشد .
 حروف انتخابي ، مناسب با قدرت خواندن كودكان و نوجوانان باشد. به عنوان نمونه براي كودكان گروه سني ب كه خواندن را تازه آغاز كرده اند، از حروف درشت استفاده شود .
 روي جلد كتاب جالب توجه باشد .
 مشخصات اثر در پشت اولين صفحه بعد از جلد ( صفحه عنوان ) به طور كامل درج شده باشد .
 كتاب مرجع باید از تنظيمي هنرمندانه برخوردار باشد .
 اندازه و قطع كتاب مرجع متناسب با پسند و توانايي گروه هاي مختلف سني كودكان و نوجوانان باشد .


بازگشت