سومین دوره‌ی نمایشگاه بین‌المللی تصویرگری «صلح را باید از کودکی آموخت» ۳۰شهریور -۱۶مهرماه
۳ مهر ۱۴۰۰
فراخوان مقاله برای سی و هشتمین همایش بین‌المللی IBBY، ۲۰۲۲
۳ مهر ۱۴۰۰

آثار برگزیده شورای کتاب کودک برای فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY) ۲۰۲۲) معرفی شدند

آثار برگزیده شورای کتاب کودک برای فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY) ۲۰۲۲) معرفی شدند

کمیته جوایز شورای کتاب کودک، از میان آثار برگزیده در دو دوره گذشته، کتاب‌های زیر را برای قرار گرفتن در فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان سال ۲۰۲۲ برگزیده است:
➖بخش تألیف:
«ادسون آرانتس دونا سیمنتو و خرگوش هیمالیایی‌اش»، نوشته جمشید خانیان، انتشارات فاطمی، کتاب طوطی

بخشی از دلایل انتخاب: نویسنده در این اثر به شکلی ویژه وجوه دراماتیک و اثرگذار سبک خود را بروز داده است. ساختار منسجم قصه و بهره‌گیری از زبان شفاف، موجز و صیقل‌خورده فضایی رازآلود اما شفاف و درگیر کننده می‌سازد. شخصیت و زبان کودک مبتنی بر فرهنگ و لهجه‌ی بومی ساخته‌شده، طنز و انرژی خاصی در شخصیت قصه هست و عادات و عناصر ثابت مهندسی‌شده و دقیقی دارد که در روایت شوخ‌طبعانه اما تراژیک آن موضوع سوگ به شکلی نوآورانه طرح‌شده است.

➖بخش ترجمه:
«گنج ناخدا باراکودا، ناخدای هفت دریا»، مترجم سعید متین، انتشارات هوپا

بخشی از دلایل انتخاب: مترجم در عین حفظ طنز و طراوت کتاب ترجمه‌ای روان را عرضه کرده است. استفاده از واژگان دقیق، لحن متناسب با کتاب اصلی و حفظ طنز اثراسپانیایی در سراسر کتاب وجود دارد. کتاب در مورد سوادآموزی، حروف و لغات است و مترجم این بخش‌ها را در زبان مقصد بازآفرینی کرده، بدون آنکه در چنین فرایندی کتاب را از متن مبدأ منحرف کند. او در پرداخت شخصیت‌ها لحن خاصی برای هر یک در ترجمه ساخته است که با طبقه، جایگاه و روحیات هر شخصیت متناسب است.

➖بخش تصویر:
«بچه‌ها بهار»، تصویرگر هدی حدادی، انتشارات میرماه

بخشی از دلایل انتخاب: تصاویر با تکنیک کلاژ و بسیار ماهرانه، پرقدرت و متناسب با حال ‌و هوای لطیف و شاعرانه‌ی کتاب خلق شده‌اند. سرشار از جزئیات جذاب هستند و مخاطب را با آیین‌ها و مراسم مرتبط با آمدن بهار؛ کاشت برنج، مراسم عروسی، شستن لباس‌ها و … آشنا می‌کنند. همزیستی انسان با طبیعت و حیوانات همان‌طور که در مناطق روستایی ایران وجود دارد، به‌خوبی در تصاویر نمایش داده‌ شده است. ترکیب‌بندی‌های متنوع، رنگ‌های شاد و متناسب با منطقه‌ی جغرافیایی بر زیبایی اثر افزوده‌اند.

معرفی پدیدآورندگان برای دریافت لوح افتخار و درج اطلاعات آثارشان در فهرست افتخار، فرصتی استثنایی برای معرفی کتاب‌های برتر ایرانی به ۷۷ کشور عضو IBBY است. الواح افتخار طی مراسمی در سی و هشتمین کنگره بین‌المللی ادبیات کودک و نوجوان (پوتراجایا، مالزی) به پدیدآورندگان اهدا خواهد شد.

فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY، فهرستی از آثار برجسته و برگزیده و تازه منتشرشده‌ای است که هر دو سال یک‌بار، به‌منظور تجلیل از نویسندگان، تصویرگران و مترجمان کشورهای عضو ارائه می‌شود. گزینش این آثار تنها از سوی شعبه‌های ملی صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *