سومین دوره نگارش رمان نوجوان
۱۲ خرداد ۱۴۰۱
دورهٔ سوم نوشتن و داستان‌نویسی
۱۲ خرداد ۱۴۰۱

نامزدهای شورای کتاب کودک برای جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) ۲۰۲۳ مشخص شدند

🔻نامزدهای شورای کتاب کودک برای جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) ۲۰۲۳ مشخص شدند

شورای کتاب کودک «احمد اکبرپور» را در بخش نویسندگان، «علی اصغر سیدآبادی» را در بخش ترویج خواندن و «نادر موسوی» را به عنوان مروج  با زادگاه غیر ایرانی، برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن (آلما)۲۰۲۳ معرفی کرد.

 

 🔻«احمد اکبرپور»  به دلیل بهره بردن از دیدگاه‌های نو در روایت مانند شکستن سلسله مراتب قدرت و تغییر جایگاه فراتر به فروتر، پرداختن به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه، خلق آثاری که موجب ارتقاء قدرت تفکر خلاق و انتقادی می‌شود، استفاده از فرم، تکنیک و شگردهای خاص مانند به مشارکت طلبیدن مخاطب هنگام خوانش متن، کلیشه گریزی و تجربه گرا بودن، عدم نگاه تعلیم و تربیتی، توجه به ارزش‌های جهان شمول مانند صلح، دوستی، مدارا، دگرپذیری و همچنین سال‌ها فعالیت مستمر در عرصه‌ی ادبیات کودک و نوجوان به‌عنوان نامزد بخش نویسندگان جایزه آسترید لیندگرن( آلما) معرفی شد.

🔻در بخش ترویج خواندن، «علی اصغر سیدآبادی» به دلیل ۳۳ سال‌ فعالیت مستمر و چشمگیر در ترویج کتابخوانی، ایده‌پردازی‌های نوآورانه و خلاقانه، گستردگی و تداوم فعالیت‌های تأثیرگذار در عرصه کتاب و کتابخوانی، نقش مؤثر در تشویق و ایجاد شور و شوق در عرصه ترویج کتابخوانی، طراحی و اجرای طرح‌های ملی و محلی ترویج کتابخوانی، ساخت کتابخانه‌های روستایی، تأسیس کتابفروشی و پشتیبانی از فعالیت‌های نهادهای ترویجی ایران نامزد دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) شد.

🔻در بخش مروج غیر ایرانی، «نادر موسوی» به دلیل بیش از ۲۲ سال  فعالیت مستمر فرهنگی برای کودکان مهاجر، همکاری در تحقیقات دانشگاهی و پژوهشی در حوزه «آموزش کودکان مهاجر محروم از تحصیل»، گستردگی و تداوم فعالیت‌های تاثیرگذار درعرصه کتاب و کتابخوانی برای کودکان مهاجر، تالیف وچاپ کتاب‌هایی برای آشنایی کودکان مهاجر با سرزمین خود، انتشار مجله مخصوص کودکان مهاجر، آموزش کودکان بازمانده از تحصیل مهاجر در ایران، تاسیس خانه کودکان افغانستان برای کودکانی که به لحاظ قانونی امکان آموزش نداشتند، خدمات فرهنگی- آموزشی به بیش از ۳۵۰ مدرسه‌ی خودگردان( مدارس فرهنگ ) ویژه کودکان افغانستانی در مناطق کم برخوردار در سراسر ایران به عنوان نامزد دریافت جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) شد.

جایزه یادبود آسترید لیندگرن، به مناسبت بزرگداشت نویسنده محبوب سوئدی و یکی از پرطرفدارترین نویسندگان جهان از سال ۲۰۰۲ توسط دولت سوئد بنیان نهاده است. جایزه نقدی آلما به مقدار ۵ میلیون کرون سوئد، به‌عنوان بزرگ‌ترین و گران‌ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات – پس از جایزه هانس کریستین اندرسن- در جهان مطرح است.

جایزه آلما، یک جایزه ادبی است که نه‌تنها به نویسندگان و تصویرگران اهدا می‌شود، بلکه قصه‌گویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نیز می‌توانند به آن دست یابند.

این جایزه، سالیانه به یک یا بیش از یک هنرمند یا مروج و …صرف‌نظر از زبان و ملیت آن‌ها اعطا می‌شود. آثار این هنرمندان باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش‌های انسانی‌ای باشند که آسترید لیندگرن به آن‌ها باور داشت.

در حال حاضر، شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان چهار نهاد ایرانی هستند که امتیاز معرفی نامزد برای دریافت این جایزه را دارا هستند.

شورای کتاب کودک برای این عزیزان آرزوی موفقیت دارد.

 تلگرام:

@shorayeketabekoodak

اینستاگرام:

 https://instagram.com/cbc.1341

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *