کمیته‌ی آموزش

کمیته آموزش ادبیات کودک و حوزه های وابسته جهت توانمندسازی و ارتقاء سطح دانش افراد در زمینۀ ادبیات کودک و حوزه های وابسته به آن، در زمینه های زیر فعالیت می‌کند:

 

برگزاری کارگاه های سالیانه

از مهم‌ترین کارگاه‌هایی که در شورا هر ساله برگزار می‌شود، کارگاه آشنایی با ادبیات کودک و نوجوان است. این کارگاه هر ساله به منظور آشنایی با ادبیات کودک و نوجوان تشکیل می‌شود و علاقه مندان پس از عضویت درشورا می‌توانند در آن شرکت کنند.
این کارگاه‌ها که از مهرماه شروع و در اسفند ماه تمام می‌شده، عموما در دوشنبه های هر هفته بعدازظهرها برگزار شده است. کارگاه تا دوره شانزدهم (۱۳۸۰) در چهارچوب یک دوره ” مقدماتی آشنایی با ادبیات کودک و نوجوان ” ارائه شده، اما از دورۀ شانزدهم به دو بخش “مقدماتی” و “تکمیلی” تقسیم شد؛ تا شرکت کنندگان علاوه بر آشنایی با مبانی ادبیات کودک و نوجوان در بخش مقدماتی، با ساختار متن، تصویر ، شعر و غیر داستان آشنا شوند. به همین دلیل از مهرماه آغاز و در تیرماه سال بعد تمام می‌شود.

تاریخچه

کارگاه آشنایی با ادبیات کودک و نوجوان در سال ۱۳۶۴ به پیشنهاد خانم مریم احمدی شکل گرفت و مشاوران کارگاه خانم‌ها توران میرهادی و ثریا قزل ایاغ بودند. دوره های نخست آن با همکاری اساتیدی چون نوش آفرین انصاری، نرگس طالقانی، مهدخت کشکولی، نسریندخت عمادخراسانی، عباس حری و هوشنگ شریف زاده برگزار می‌شد. مدیریت کارگاه تا سال ۱۳۷۱ برعهده خانم مریم احمدی بود. پس از آن از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۶ خانم‌ها منصوره راعی، فروغ الزمان جمالی، ناهید جباری، زهرا شیرازی، رفعت نمازی و فاطمه چایکار این مسئولیت را برعهده داشته‌اند.

برگزاری نشست‌های تخصصی ادواری

این نشست‌ها با هدف آشنا شدن با تجربه های ملی و بین المللی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، ایجاد ارتباط بین کارشناسان شورا و پدیدآورندگان و ارتقاء دانش نظری گروه‌ها و کمیته های شورا برگزار می‌شود.

برخی از کارگاه های ادواری اخیر:

” شیوه های تحقیق و مقاله نویسی ” در خرداد ۱۳۹۴ توسط خانم شیدا آرامش فرد
” بازی‌های ریتمیک ( موسیقی و بازی ) برای مربیان : مقدماتی و پیشرفته ” در شهریور ۱۳۹۴ توسط خانم ساناز اعتمادی
” هویت در ادبیات کودکان و نوجوانان ایران ” در آذر ۱۳۹۵ با تدریس دکتر امیرعلی نجومیان
” قصه گویی و روش‌های ترویج کتابخوانی ۱ و ۲ ” در تاریخ‌های تیر و آبان ۱۳۹۶ توسط خانم غزال نصیری
“کارگاه چیستی و چرایی کتاب‌های تصویری و معیارهای ارزیابی آن‌ها” در تاریخ ۲۷ اردیبهشت توسط خانم سحرترهنده برای اعضای گروه های بررسی
این کارگاه‌ها با نظرسنجی از اعضای شورا و به ضرورت تشکیل شده است.