⚫️گزارشی از مراسم “صدمین زادروز عباس یمینی شریف” (98/4/18)
۲۳ تیر ۱۳۹۸
برپایی نمایشگاه کتاب های بررسی شده شورای کتاب کودک در یک سال اخیر
۲۳ تیر ۱۳۹۸

گزارشی از نشست”یکی بود یکی نبود” به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان (۹۸/۴/۱۹)

 

 

سی و نهمین گفتگوی اجتماعی “تهران امید دارد”، با عنوان “یکی بود و یکی نبود”، در تالار خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

 

✔️در ابتدای جلسه، الهام فخاری-عضو شورای شهر تهران- به عنوان بانی نشست ضمن تبریک روز ملی ادبیات کودک و نوجوان از ارتباط مدیریت شهری و ادبیات کودک سخن گفت. به گفته این عضو شورای شهر “کودکان پر و بال پریدن دارند و چه بسا ما با مدیریت خودمان آسمان آبی آنها را محدود می کنیم و بال و پر پروازشان را می‌چینیم.”

الهام فخاری

✔️فاطمه مرتضایی فرد- عضو هیات مدیره شورای کتاب کودک- دومین سخنران این نشست بود که به تشریح ساختار و فعالیت‌های شورای کتاب کودک پرداخت.

وی در خلال سخنان خود درباره “کودکان با نیازهای ویژه” ضمن تشریح فعالیت‌های فعلی این نهاد در مورد کودکان نابینا و کم بینا و بیمار، از تلاش اخیر شورای کتاب کودک برای آغاز فعالیت برای کودکان ناشنوا و اوتیست خبر داد.

 

این عضو هیات مدیره شورای کتاب کودک، با ابراز امیدواری به اینکه “تلاش‌های “مدیریت شهری محدود به مناسبت‌ها نباشد.”، “سامان دادن کودکان کار” را از جمله مطالبات مهم در این زمینه دانست.

فاطمه مرتضایی فرد

✔️نادر قدیانی- ناشر و مدیر انتشارات قدیانی- نیز با گرامیداشت یاد مرحوم آذر یزدی به بیان تاریخچه‌ای از نشر ادبیات کودک در ایران و آسیب شناسی آن پرداخت.

وی با طرح مطالبه “تشکیل ویترین بزرگ برای ادبیات کودک در فضای شهری” ابراز امیدواری کرد که فضای نشر به سمت غلبه هر چه بیشتر کتاب‌های تالیفی بر کتاب های ترجمه پیش برود.

نادر قدیانی

 

✔️شهرام اقبال زاده- مترجم و منتقد ادبیات کودک و نوجوان- نیز با بیان اینکه “خانواده ادبیات کودک از نهاد‌های مختلف تشکیل شده است”، از لزوم نزدیکی این نهادها برای غلبه بر مشکلات سخن گفت.

وی با بیان اینکه “ما کودک داریم اما کودکی نداریم”، خواستار توجه به تشکیل نهادی چون خانه کودکی شد.

شهرام اقبال زاده

 

✔️هدا حدادی -نویسنده و تصویرگر-سخنران پایانی این نشست بود که به تاریخچه‌ای از تصویرگری در ایران و چگونگی تشکیل انجمن تصویرگران پرداخت.

وی با طرح این نکته که “تصویرگران ایران، افتخار آفرین ترین صنف تجسمی در عرصه بین المللی بوده اند”، از لزوم تشکیل موزه تصویرگران ایران سخن گفت.

هدا حدادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *