گزارش گروه ادبیات نمایشی در سال ۹۶-۹۷:

 

این گروه با هشت عضو و برگزاری ۱۳ جلسه حضوری و چهار جلسه مجازی، ۱۵ جلد کتاب را که شامل ۲۸ نمایشنامه بوده است، از حیث موضوع، محتوا، داستان، ساختار و مخاطب مورد بررسی قرار داده است.

 

علاوه بر این برگزاری کارگاه شناخت ادبیات نمایشی از فعالیت‌های جنبی این گروه بوده است.

 

گروه ادبیات نمایشی گزارش خود را بر مبنای داده‌های توصیفی و همچنین تحلیلی ارائه کرد.

 

بر اساس این گزارش، نشر “سورهٔ مهر” با داشتن هفت عنوان کتاب نمایشنامه، بالاترین تعداد را دارا بوده و انتشارات “نمایش” با چهار عنوان کتاب و ۱۵ نمایشنامه در ردیف بعدی قرار دارد.

 

در میان نویسندگان، “اوراند هریس” با هشت نمایشنامه، “مصطفی رحماندوست” باهفت نمایشنامه و “جبار باغچه بان” با شش نمایشنامه بیشترین اثر را داشته‌اند.

 

همچنین ۱۵ نمایشنامه، اقتباسی (۵۶%) و ۱۳ اثر تألیفی (۴۶%) بوده‌اند. علاوه برآن، ۱۵ اثر برای کودکان و ۱۳ اثر برای کودک و نوجوان بوده است.

 

در تحلیل نمایشنامه‌ها، گروه ادبیات نمایشی در پی پاسخ گویی به سه پرسش زیر بوده است:

۱-نمایشنامه‌ها چه می گویند؟

۲-نمایشنامه‌ها موضوعات خود را چگونه پردازش می‌کنند؟

۳- آن‌ها چه کسانی را مخاطب خود قرار داده‌اند؟

از این‌رو، در تحلیل آثار به “درونمایه و شخصیت‌ها”،”ساختار و چگونگی شرح و بسط نمایشنامه‌ها” و “مخاطب شناسی” توجه شده است.

بر اساس این گزارش، نمایشنامه‌ها در سه حوزه موضوع، ساختار و مخاطب شناسی با چالش‌های اساسی روبرو بوده‌اند. به‌عنوان مثال در حوزه مخاطب شناسی، محتوای کتاب با گروه سنی اعلام شده، همخوانی نداشته است؛ و گاهی در مجموعه‌های چند جلدی، گروه‌های سنی اعلام شده، یکدست نبوده‌اند.

در بررسی تصویر آثار نمایشنامه‌ای، ۱۹ اثر تصویر داشته‌اند که در برخی از آنها، تصاویر با متن نمایشنامه‌ها هماهنگ نبوده‌اند.

 

گروه ادبیات نمایشی در پایان این گزارش، آمادگی خود را برای برگزاری کارگاه‌های عروسکی، نمایش خلاق، قصه خوانی، نمایشنامه نویسی و کارگردانی در سال آینده، به نفع شورای کتاب کودک اعلام کرد.