گزارش گروه آثار و دستنوشته کودکان در سال۹۷-۹۶ :

 

این گروه ده عضو دارد و ۳۵ جلسه برگزار کرده است. فعالیت گروه در چهار محور “بررسی دستنوشته ها”، “بررسی آثار کودکان در کتاب‌ها”، “بررسی آثار کودکان در نشریات”و “برگزاری کارگاه ادبی برای کوکان و نوجوانان”انجام شده است.

 

بر اساس گزارش گروه، در سال گذشته، ۲۳ کودک و نوجوان نُه الی هفده ساله دستنوشته های خود را برای بررسی ارسال کرده‌اند. در این دستنوشته ها کودکان، به مسائل عاطفی، اجتماعی، محیط زیستی و طبیعت توجه کرده‌اند.

از چهل و یک اثر ارسال شده، بیست و پنج اثر داستان، هشت اثر قطعه ادبی و دل نوشته، پنج اثر شعر، یک اثر انشا، یک خاطره و یک زندگینامه بوده‌است. همچنین، تعداد نویسنده‌های پسر تقریباً دوبرابر دختران بوده است.

در بررسی بخش نوشته‌های کودکان و نوجوانان در کتاب‌ها، این گروه شش اثر را مورد بررسی قرار داده که عبارتند از:

“به سس‌ها اعتماد کن”(بذر افکن،آناهیتا. نشر نگار تابان،۱۳۹۴)،

“شب‌های بمباران”(دو جلدی) (غفارزادگان،داوود. بایرامی،محمدرضا. سوره مهر۱۳۹۶)،

“خواب‌های خوش نوجوانی” (سرشار،محمدرضا،سوره مهر۱۳۹۳)، “باغ‌های امید”(دل نوشته‌ها و نقاشی‌های کودکان غزه،کانون پرورش فکری:۱۳۹۶) و “مامان‌ها مثل فرشته‌ها هستن”(انتشارات هنرآبی: ۱۳۹۵).

 

بر اساس این گزارش، در تحلیل کتابهای مذکور می‌توان گفت: ۳۴درصد از آنها درونمایه های طنز و اجتماعی دارند و ۵۰ درصد آنها مربوط به سال‌های دفاع مقدس هستند و ۱۶ درصد نیز دل نوشته‌های کودکان غزه‌اند.

 

در بخش بررسی آثار در نشریات،بالغ بر ۱۲۴ اثر از ۷۸ کودک و نوجوان مورد بررسی قرارگرفت. سن پدیدآورندگان بین ۱۳ تا ۱۷سال بوده و بیشترین آثار ارسالی مربوط به سنین ۱۵ و ۱۶ سال بوده است. بیشترین آثار از تهران و شهرهای نزدیک به آن ارسال شده‌اند.

بنابر گزارش گروه، بخش زیادی از درگیری‌های ذهنی نوجوانان، مرتبط با موضوعات عاطفی بوده و در درجه بعدی به موضوعات اجتماعی پرداخته‌اند. همچنین بیشتر آثار در قالب شعر نو بوده است و در میان آثار داستانی، تعداد داستان‌های واقع گرا بیش از داستان‌های فانتزی بوده است.