گزارش گروه بررسی نشریات کودک و نوجوان در سال ۹۶-۹۷:

 

در این جلسه جمعی از اصحاب رسانه از جمله: مجتبی سادات-مدیر مسئول نشریه «نبات»، شهرزاد کامکار-سردبیر نشریه «نبات کوچولو»، لاله جعفری-دبیر نشریه «نی‌نی نبات»، مجید راستی-سردبیر «رشد کودک»، طاهر خردور-مدیر داخلی نشریه «رشد کودک»، ایران پرنده-سردبیر نشریه «بچه‌ها بشری»، مرتضی تفرشی-عضو شورای سیاست گذاری ماهنامه «داروگ»، شیما زارعی از روزنامه «قانون بچه‌ها»، طباطبایی از نشریه «دوچرخه و سه چرخه» همشهری و سیدعلی کاشفی خوانساری-پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان- حضور داشتند.

 

بر اساس گزارش گروه نشریات،

آماده سازی سایت و وبلاگ گروه به ترتیب با ۵۰۷۹ و ۱۸۲۲۰ نفر بازدید کننده،

برگزاری کارگاه آشنایی با نشریات کودک و نوجوان،

برگزاری نشست با سردبیر قانون بچه‌ها

و…از فعالیت‌های جنبی این گروه بوده است.

 

گروه نشریات با ده عضو، ۴۵ شماره از ۱۵ نشریه را در حوزه خردسال و کودک بررسی کرده، که شامل ۱۲۹ داستان، ۱۶۶ شعر، ۳۲۶ سرگرمی،۷۵ مطلب علمی-دانستنی، ۴۸ معرفی کتاب و در مجموع ۱۰۵۸ موضوع بوده است.

 

این گروه نتایج بررسی‌های خود را به دو صورت گزارش داده است:

نخست، گزارش جزء به جزء

دوم؛ ارائه گزارش مطالب برتر

 

بررسی نشریه 《کاغذرنگی-ضمیمه روزنامه اصفهان زیبا》، 《قانون بچه ها-ضمیمه روزنامه قانون》،《نی نی نبات-اولین نشریه کودکان زیر سه سال》 به شیوه نخست ارائه شدند.

 

بخش‌های برتر نشریات خردسال (شامل: رشد کودک، سروش خردسالان، سنجاقک، شاهد کودک، قلک و نبات کوچولو) و نشریات کودک (شامل: رشد نوآموز، رشد دانش آموز، سروش کودکان، سه چرخه، نبات و همشهری بچه‌ها) به شیوه دوم گزارش شدند.

 

این گروه در بدو گزارش خود، این سؤال پژوهشی را طرح کرد که《 آیا مطالب برتر نشریات دولتی نسبت به نشریات غیردولتی کمتر است》؟

 

این گروه با ارائه جداولی در رابطه با توزیع فراوانی تعداد مطالب برتر در نشریات بررسی شده، در موضوعات مختلف، از داستان گرفته تا شعر و از سرگرمی گرفته تا معرفی کتاب و همچنین مقایسه تعداد مطالب برتر در هر حوزه و در هر نشریه، به این سؤال پژوهشی پاسخ داد.

 

بر اساس این پاسخ،《مطالب برتر با نسبت‌های مختلف در نشریات دولتی و غیردولتی پراکنده شده‌اند و در هر حوزه و موضوعی یکی از این دو نوع نشریه تعداد مطالب برتر بیشتری داشته‌اند. بنابراین ارائه مطالب با کیفیت در نشریات دولتی و غیردولتی بستگی به مسئولین نشریات و سیاست گذاری آنان دارد》.

 

ارائه گزارش‌های جزء به جزء و معرفی برترین‌ها و همچنین ارائه پیشنهاد به اصحاب نشریات کودک و نوجوان، محورهای دیگر این گزارش بود:

تلاش برای آشنا کردن کودکان با حقوق اجتماعی و شهروندی خود،

توجه به داستان‌های ترجمه،

توجه به تنوع قومیتی،

توجه بیشتر به قالب‌های ژورنالیستی و

توجه به کودکان توان یاب از جمله این پیشنهادات بود.

 

در انتهای این نشست《سید علی کاشفی خوانساری》-پژوهشگر- با اشاره به تاریخچه بررسی نشریات کودک در کشور و خلأ کنونی در این زمینه اظهار داشت: از نظر خلأ و نیاز جامعه، گروه بررسی نشریات، کار منحصر به فردی دارد و شورای کتاب کودک یکه تاز این عرصه است.

 

طباطبایی-از مسئولان نشریه دوچرخه- ضمن ابراز خرسندی از فعالیت گروه نشریات با اشاره به ضرورت توجه به کودکان با نیازهای ویژه خواستار توجه بیشتر نشریات کودکان به آنها شد و 《مجید راستی》-سردبیر نشریه رشد کودک- با تأیید این اظهارات از فعالیت سه ساله مجلات رشد در این زمینه و از انتشار نشریه‌ای با نام 《روشن》 و به خط بریل سخن گفت.