آیین سپاس شورای کتاب کودک
۲۳ مهر ۱۴۰۲
کارگاه «آموزش از طریق تسهیلگری»
۲۳ مهر ۱۴۰۲

آثار برگزیده شورای کتاب کودک برای فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان( IBBY) ۲۰۲۴ معرفی شدند

📚آثار برگزیده شورای کتاب کودک برای فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان(IBBY) ۲۰۲۴ معرفی شدند

کمیته‌ی جوایز شورای کتاب کودک، از میان آثار برگزیده در دو دوره گذشته، کتاب‌های زیر را برای قرار گرفتن در فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان سال ۲۰۲۴ برگزیده است:

– بخش تألیف:

«حماسه‌ی اندرون، پتش خوارگر»، نوشته‌ی آرمان آرین، انتشارات افق

بخشی از دلایل انتخاب: نویسنده این اثر با ساختار فانتزی فراتر و با بهره‌گیری از قدرت اساطیر ایرانی توانسته است در خلق شخصیت‌های منحصر به فرد و ماندگار در ادبیات  موفق باشد. ساختار پیچیده و پر تعلیق داستان و بهره‌گیری از زبان متناسب با موضوع و درون مایه و استفاده از واژگان درخور توجه از ویژگی‌های اثر گذار متن است. اثر در بازتاب کشمکش‌های انسانی و همین‌طور مفاهیم انسانی در هر برهه‌ای از تاریخ  نگاه ویژه و جهان شمولی داشته است.

➖بخش ترجمه:

«گرگ ماسه‌ای، تابستان اول»، مترجم نامدار ناصر قصری، انتشارات پریان

بخشی از دلایل انتخاب: مترجم در عین حفظ فضای طنز و ظرافت‌های زبانی در گفتگوها ترجمه‌ی روان و صحیحی عرضه کرده است. انتخاب واژگان و ساختار متناسب با  زبان عاطفی و گاه شاعرانه و لحن متناسب با شخصیت کودک از جمله ویژگی‌های تاثیر گذار اثر است. در بخش فضاسازی و تصاویر خیال انگیز مترجم به خوبی از عهده شگردهای زبانی از جمله صنعت تشخیص بر آمده است.

➖بخش تصویر:

« تو یک جهانگردی»، نوشته شهرزاد شهرجردی و تصویرگری غزل فتحح اللهی، انتشارات فاطمی، کتاب طوطی

بخشی از دلایل انتخاب: تصاویر در ارتباط خلاقانه با متن کوتاه و تاثیرگذار کتاب، بخش زیادی از بار روایت داستان را بر عهده دارند. تصاویر گسترش‌دهنده‌ی متن هستند. شخصیت‌ها باورپذیر، متنوع و پرکنش خلق شده‌اند. فضاهای متنوعی همراه با جزئیات بسیار و متناسب با روند داستان تصویر شده‌ است. از رنگ بخصوص در انتهای کتاب، به شکلی هدفمند استفاده شده و ترکیب‌بندی‌های متنوع و زوایای دید خلاقانه به انتقال حال‌وهوای داستان به مخاطب کمک می‌کنند.

معرفی پدیدآورندگان برای دریافت لوح افتخار و درج اطلاعات آثارشان در فهرست افتخار، فرصتی استثنایی برای معرفی کتاب‌های برتر ایرانی به ۷۷ کشور عضو IBBY است. الواح افتخار طی مراسمی در سی و نهمین کنگره بین‌المللی ادبیات کودک و نوجوان (تریسته، ایتالیا) به پدیدآورندگان اهدا خواهد شد.

فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، فهرستی از آثار برجسته و برگزیده و تازه منتشرشده‌ای است که هر دو سال یک‌بار، به‌منظور تجلیل از نویسندگان، تصویرگران و مترجمان کشورهای عضو ارائه می‌شود. گزینش این آثار تنها از سوی شعبه‌های ملی صورت می‌گیرد.

#شورای_کتاب_کودک 

#کمیته_جوایز

#دفتر_بین‌المللی_کتاب_برای_نسل_جوان 

#فهرست_افتخار

#آرمان_آرین

#نامدار_ناصر‌قصری

#غزل_فتح‌اللهی

کانال تلگرام:

@shorayeketabekoodak

اینستاگرام:

https://instagram.com/cbc.1341

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *