مراسم صدمین سالروز تولد عباس یمینی شریف
۲۳ تیر ۱۳۹۸
⚫️گزارشی از مراسم “صدمین زادروز عباس یمینی شریف” (98/4/18)
۲۳ تیر ۱۳۹۸

گزارشی از سومین نشست علمی سالانه به یاد توران میرهادی                        ( ۹۸/۴/۱۶)

 

سومین نشست علمی سالانه به یاد توران میرهادی تحت عنوان “ادبیات کودک و تجربه های خواندن در عصر دیجیتال” به همت شورای کتاب کودک و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در تالار سخن این نهاد برگزار شد.

 

✔️در ابتدای این نشست، نوش آفرین انصاری- دبیر شورای کتاب کودک-ضمن تشکر از دکترشهریاری -ریاست ایرانداک-با اشاره به “فاصله سازمان های مردم نهاد و موسسات پژوهشی در ایران”اظهار داشت: “این قبیل نشست ها یک راه حل برای این مشکل است.”

 

دبیر شورای کتاب افزود: “بنا را بر این گذاشتیم که در فاصله بین همایش های دوسالانه شورا،این نشست ها را به یاد خانم میرهادی برگزار کنیم که این نشست، سومین آنهاست.”

نوش آفرین انصاری

 

✔️دکتر حسین شیخ رضایی -عضو شورای کتاب کودک و عضو هیات علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران -در سخنانی با عنوان “کتاب کودک در عصر دیجیتال”اظهار داشت: “متن،تصویر و جسم کتاب تحت تاثیر عصر دیجیتال است.”

 

وی با تفکیک دو تلقی از تکنولوژی گفت: “یک تلقی این است که تکنولوژی یک امر مصنوع و غیرطبیعی است. در این تلقی به تاریخ، فرهنگ و معنای آن توجه نمی شود. اما در تلقی دیگر،تکنولوژی یک سیستم اجتماعی و فنی است و نه مصنوعی منفعل.”

 

این پژوهشگر با تاکید بر تلقی دوم، گفت: ” در این تلقی دو سطح از تکنولوژی وجود دارد.‌ سطح قابل صرف نظر و سطح غیر قابل صرف نظر. در سطح نخست، کارهایی انجام می شود که بدون تکنولوژی هم قابل انجام است و تکنولوژی ارزش هنری به کار اضافه نمی کند و صرفا تسهیل کننده است. مثلا زمان را کوتاه می کند. اما در سطح دوم، اثر هنری بدون تکنولوژی قابل ایجاد نیست. مثل هنرهای دیجیتالی مشارکتی، کتاب های تعاملی و قصه گویی تعاملی دیجیتالی.”

 

وی با اشاره به “آینده بازار” اظهار داشت: “در این بحث سطح غیر قابل صرف نظر ها مهم است. کتاب های عصر دیجیتال، اصالتشان به میزان فاصله ای است که از کتاب های چاپی می گیرند و این نکته در آینده بازار کتاب تعیین کننده خواهد بود و معیار اصالت هنری را عوض خواهد کرد.”

 

دکتر شیخ رضایی با اشاره به کتابی از “الیزا درسان” -متخصص کتابداری-تحت عنوان”تغییر بنیادین”،اظهار داشت: “به اعتقاد این متخصص سه ویژگی در اینترنت وجود دارد که در کتاب ها نیز منعکس می شوند. این سه عبارتند از متصل بودن،تعاملی بودن و در دسترس بودن.”

 

به اعتقاد این عضو شورای کتاب کودک،

“این سه خصلت سیستم شناختی کودکان را تغییر داده است و در آینده،ترجیح بازار کتاب با این نوع کتاب ها خواهد بود.”

 

✔️دکتر علی رضا ثقه الاسلامی -عضو هیات علمی ایرانداک-سخنران بعدی نشست بود که در سخنانی با عنوان”چه بر سر کتاب می آید؟”، با استناد به گزارش آینده پژوهانه یکی از نهاد های زیرمجموعه انجمن کتابداری آمریکا در دانشگاه اوهایو، به واکاوی چهار سناریوی محتمل برای آینده کتاب پرداخت.

 

وی با اشاره به اینکه سناریوها، آینده تحقق نیفتاده را فرض می کنند”،

افزود: “سناریوی نخست،سناریوی اجماع نظر است که بر اساس آن کتاب های الکترونیک،کتاب های چاپی را در خود غرق می کنند. سناریوی دوم، حس نوستالژی است. بدین معنی که کتاب های چاپی همچنان مورد تقاضا قرار می گیرند و کتاب های الکترونیکی در حد سرگرمی باقی می مانند. سناریوی سوم، شخصی سازی کتاب است.یعنی بقایای کتب چاپی در زیست بومی به حیات ادامه می دهند که تحت سلطه کتاب های الکترونیکی هستند و در نهایت سناریوی چهارم، کامیابی کتاب های چاپی است. بر این اساس که کتاب های الکترونیک و چاپی به همزیستی مسالمت آمیز می رسند.”

 

وی با بیان اینکه این گزارش در سال ۲۰۱۲  و برای سال ۲۰۲۰ انجام شده است، گفت: “با توجه به یک سال باقی مانده، شما می توانید همدلی خود را با یکی از این سناریوها احساس کنید.”

علی رضا ثقه الاسلامی

✔️دکتر شهربانو پهلوان سخنران سوم این نشست نیز در بحثی با عنوان”هوش مصنوعی و مسائل اخلاقی” از تاثیر تکنولوژی بر رفتار انسان ها و نحوه تعاملات اجتماعی آنان سخن گفت.

 

وی با اشاره به وجود سه نسل از تکنولوژی،گفت: “نسل اول تکنولوژی واسط بین طبیعت و انسان است و خیلی راحت با انسان تعامل دارد. مثل کلاه و عینک و…نسل دوم، تعامل بین انسان و دیگر تکنولوژی ها را عهده دار است. مثل سوئیچ ماشین. اما نسل سوم تکنولوژی واسط یک تکنولوژی با تکنولوژی دیگر است. در این نسل انسان کم رنگ تر می شود. مثل تلفن های همراه،کارت های خودپرداز و هوش مصنوعی.”

 

وی با بیان اینکه “هوش مصنوعی بسته به کارکرد خود می تواند یک فرصت و یا یک تهدید باشد”،افزود: “امروزه هوش مصنوعی در آموزش کودکان تحول آفرین است. اینکه این تحول یک فرصت و یا یک تهدید باشد، بستگی به این دارد که بتواند توانایی های فردی و اجتماعی کودکان را بالاتر ببرد یا نه.”

شهربانو پهلوان

در پایان این نشست چند پرسش از سوی حضار مطرح شد که سخنرانان به آن پاسخ گفتند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *